چکیده:
مقاله ی حاضر رابطه ی بین جهانی شدن و میزان دنیاگرایی در بین زنان را در شهرهای تهران ، شیراز و استهبان مورد مطالعه قرار داده است . چارچوب نظری پژوهش برگرفته از آرای رابرتسون و گیدنز درباره فرایند جهانیشدن و هویت میباشد. برای آزمون فرضیه ها ٢٢٠٠ نفر بین سنین ١٦ تا ٤٥ سال به شیوه نمونه گیری تصادفی در این سه شهر انتخاب شده اند. روش تحقیق این مطالعه ، پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه است . نتایج به دست آمده در سطح تحلیل رگرسیونی نشان داده اند که متغیر هویت اجتماعی مدرن ، نوگرایی و نگرش نقش جنسیتی تساویگرایانه بر روی هم نزدیک به ٣٣ درصد از کل رفتار دنیاگرایانه ی زنان را در سه شهر مورد مطالعه ، تبیین میکنند. این پژوهش نشان میدهد که تقویت ارزش های دینی و بالا بردن آگاهی زنان از تغییرات و فرایند جهانیشدن نیازمند برنامه ریزی و پژوهش برای تبدیل تهدیدهای جهانی شدن به فرصت و ظرفیت برای زنان جامعه میباشد.
The paper is an attempt to examine the relationship between Globalization and the extent of religiosity among the women in cities of Tehran، Shiraz and Estahban. The theoretical framework of the study is based on Giddens’s ideas on the process of modernity and how modern institutions play a role in Identity-formation. In order to test such claims، I launched a survey on 2200 samples whose age ranged between 16 and 45. The samples were selected randomly in the three cities that I considered them the units of analysis. As for the data collection procedure، I used a survey-based research using questionnaires containing questions that operationalized my theoretical claims. Some of the findings indicate that variables such as the modern social identity، modernism and the egalitarian attitude towards gender roles، on the whole، explain some 33 percent of the total secular behavior of the women in selected cities. The study also revealed that reinforcing religious values and improving the women's awareness about the changes and the process of globalization require participatory planning and far more numerous research projects. Taking such measures will divert the potential threats of globalizations and can turn it into opportunities for women.
خلاصه ماشینی:
"ضریب آلفای متغیرهای مورد استفاده در تحقیق متغیر تعداد گویه ضریب پایایی بعد تجربی دین 5 0/77 بعد ایدئولوژیک دین 5 0/92 بعد مناسکی 7 0/84 بعد پیامدی یا استنتاجی 5 0/75 هویت جنسی 15 0/78 هویت قومی 10 0/72 هویت ملی 11 0/76 هویت گروهی 9 0/73 هویت اجتماعی 46 0/80 فنآوریهای اطلاعاتی و ارتباطی 9 0/86 رسانه های جمعی 7 0/50 نقش جنسیتی 15 0/75 آگاهی نسبت به جهانی شدن 12 0/71 نوگرایی 25 0/61 یافته های تحقیق میانگین های به دست آمده از وضعیت دینداری پاسخگویان بر حسب محل سکونت حاکی از آن هسـتند کـه میزان دنیاگرایی زنان تهرانی بیش از سایر زنان مورد مطالعه بوده است (جدول شماره ٢).
آزمون تفاوت میانگین میزان دنیاگرایی پاسخگویان بر حسب مسافرت به خارج از کشور )به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیل رابطه ی بین برخی از متغیرهای مستقل با متغیر دنیاگرایی زنان مورد مطالعه نشان میدهـد (جـدول شماره ٥) که بیشترین همبستگی بین متغیر هویت اجتماعی نوین با متغیر وابسته بوده است .
آماره های مدل های رگرسیونی برای تبیین واریانس میزان دنیاگرایی زنان )به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجه گیری این مقاله به تحلیل رابطه ی بین فرایند جهانی شدن و تاثیر آن بر میزان کاهش دینداری و افزایش دنیا گرایی در سه شهر ایران با بافت مذهبی و جمعیت متفاوت پرداخت .
همچنین نتیجه این مطالعه با مطالعه دیگری که به تحلیل رابطه ی سبک زندگی به عنوان شاخصی از جهانی شدن و هویت دینی پرداخته است ، همخوانی دارد (خواجه نوری و ریاحی و مساوات ، ١٣٩١)."