چکیده:
این پژوهش به تحلیل هنر تعاملی و تطبیق آن با نظریه های رولان بارت در زمینه ی مرگ مولف و متن پرداخته است . چارچوب نظری با استفاده از نظریه های رولان بارت و خصیصه های هنر تعاملی تدوین شده است . به منظور کاربرد این چارچوب نظری، یک مطالعه موردی از اثری انجام شده که در بیینال ونیز در سال ٢٠١١ نمایش داده شده است . در این پژوهش ابزار تحلیل ، نظریه ی مرگ مولف و توجه به جهان متنی رولان بارت بوده است . روش مورد استفاده توصیفی ـ تحلیلی و گردآوری مطالب نیز کتابخانه ای و با استفاده از منابع اینترنتی بوده است . نتایج بیانگر هم خوانی نظریات مورد بحث با اثر تعاملی مورد مطالعه هستند و نشان می دهند که در فرآیند تعاملی شدن ، انتخاب رسانه ، تعامل و مشارکت مخاطبین در خلق اثر، باعث تبدیل اثر به متن هنری و همین طور کمرنگ شدن هنرمند به عنوان مولف شده است .
This paper presents an analysis of Interactive Art and compares it to Roland Barthes' theories regarding “The Death of the Author” and “Text” to indicate whether one is following the other. At the theoretical level the paper offers Roland Barthes’ theories as opposed to interactive art’s characteristics، and uses a case study on Venice Biannual interactive art work presented by Norma Jeane to claim Barthes' theories are compatible with Jean's work. We used a descriptive-analytical method to put such claim to test. We also used documentary and internet sources as our necessary data to examine our claim. Some of the findings indicated that there is a harmony between Barthes' theories and this piece of work. It also indicates that there is an interacting process of producing through which the choice of media selection، interaction and participation of the audience in creation of the work، cooperate hand-in-hand so to give rise to transformation of the art piece into art text. The same process results in the fading away of the artist who is the creator of the work.
خلاصه ماشینی:
"و همین طور تاثیر علومی نظیر فلسفه ی هنر و دانش های میان رشته ای و ترا رشته ای، به نظر می رسد که هنرمند به عنوان نخبه ای ایده محور و جای گرفته در نقطه ی طلایی اثر، نقش خود را از دست می دهد، و با مفهوم بارتی از مرگ مؤلف ، اثر هنری نیز به متنی باز و به دور از معنایی مطلق ، نزدیک می شود.
/ تصویر٣ - نمونه ای از فرآیند فروپاشی چیدمان برگرفته از : دوسالانه هنر، ونیز ،٢٠١١ اما نکته ی مهم دیگر در مواجهه با تعامل به وجود آمده بین مخاطبان و اثر، این است که به واقع کدام تصویری که مخاطبان خلق کرده اند، اصالت معنایی دارد یا به نیت مؤلف نزدیک می باشد؟ این سئوال در واقع مشخص کننده ی این واقعیت است که در این اثر تعاملی هیچ یک از تصاویری که مشارکت کنندگان خلق کرده اند، واجد یگانگی معنا در اثر نیست و رمزگان های فرهنگی - اجتماعی هر یک از مشارکت کنندگان ، باعث به وجود آمدن فضایی گفتمانی در اثر گشته است (به طور مثال بر روی دیوارهای سالن می توان به زبان های مختلف عبارات یا کلمه هایی را دید ).
چیدمان منتظم حجمی (ایستا و منسجم ) اثر هنرمند (مؤلف ) فرآیند تعامل (در حال فروپاشی و تغییر) توسط مخاطبین (خوانندگان ) تبدیل اثر به متن (حرکت دال به دال ) فروپاشی اثر اولیه و تولید یک جهان متنی مبتنی بر نظامهای رمزگانی مخاطبین نمودار١- فرآیند تعامل در چیدمان " چه کسی از آزادی بیان می هراسد؟" برگرفته از: زهرا رهبرنیا، مریم خیری نتیجه گیری بنا برآنچه گفته شد در هنر تعاملی بر خلاف هنر گذشته که مخاطب تنها نظاره گر اثر هنری بوده و تبعات انفعالی این نظاره گر بودن را در خود حمل می کرد، هنر تعاملی در پی فعال تر کردن مخاطب و همکاری وی با اثر هنری است ."