چکیده:
هدف این مقاله ، مطالعه کارکرد اخبار در ایجاد و ادامه جنگ نرم است . بدین ترتیب ، این مطالعه اهمیت خبر، به عنوان کالایی که هر روز از طریق رسانه های وابسته به قدرت های بزرگ با اهداف مختلف تولید و در اختیار مردم گذاشته میشود را نشان میدهد. جنگ نرم ، به عنوان یکی از مهمترین فرآیندهای اقناع بشر در قرن حاضر است . در سال های اخیر این جنگ به صورت کاملا جدی، مورد استفاده قدرت های بزرگ و رسانه های وابسته به آنها قرار گرفته است . رسانه های وابسته به قدرت های جهانی، تمام توان خود را به کار گرفته اند تا از مقوله جنگ نرم بهترین استفاده را ببرند. جنگ نرم از طرق مختلف فرهنگی، سیاسی، علمی و ایدئولوژیک جهت تغییر ساختار های گوناگون یک جامعه ، بدون درگیری و خشونت ، اعمال می شود. یکی از موثرترین شیوه هایی که قدرت ها می توانند از طریق آن بر افراد بشری تاثیر فراوان بگذارند و قدرت های رقیب را به زانو در بیاورند، خبر می باشد. در این راستا، برنامه ریزان خبری، با فردی کردن خبر، که یکی از مهمترین اصول نرم کردن خبر است ، مخاطبان خود را به پذیرش اخبار ارائه شده از سوی خود ترغیب میکنند. در این راستا، با استفاده از شیوه های مختلف ، نظیر تولید خبر، ارائه اخبار گزینشی و ... افکار عمومی جامعه را تحت کنترل و اختیار خود در می آورند، به صورتی که بدون کمترین هزینه بتوانند تصمیمات و اهداف خود را با رضایت و پذیرش آحاد مردم ، به مرحله عمل برسانند.
خلاصه ماشینی:
"جمع بندی با توجه به مقوله های گفتمانی متن خبری سایت بیبیسی فارسی در مورد رویدادهای بحرین ، این متن با طرح موضوع خنثی کردن یک توطئه خارجی در بحرین و ربط دادن آن به ایران ، شکایت بحرین از شبکه العالم و اخراج دیپلمات های هر دو کشور میکوشد از گفتمان آشوب سازی و توطئه چینی علیه ایران استفاده کرده و ضمن برجسته ساختن گفتمان قدیمی ایران هراسی و به ویژه شیعه هراسی در منطقه و جهان ، از ایران و شیعیان ایرانی و منطقه انگاره های توطئه گر، آشوب طلب ، اغتشاش گر و خواهان جنگ فرقه ای یاد کند.
تکنیک های جنگ نرم ( انواع گفتمان ها و انگاره های ساخته شده در مورد ایران ) نتیجه گیری در پایان باید اشاره کرد که جنگ نرم ، در پی از پای درآوردن اندیشه و تفکر جامعه هدف است تا حلقه های فکری و فرهنگی آن را سست کند، با بمباران خبری و تبلیغاتی در نظام سیاسی اجتماعی حاکم تزلزل و بی ثباتی تزریق کند و در این میان سایت های خبری، رسانه ها و به ویژه تلویزیون و قدرتمندترین برنامه هایش که در قالب ارائه اخبار و گزارش و گفت و گوها ارائه می شود با بهره برداری از عناصر زیبایی شناختی در طراحی استودیوها، انتخاب رنگ ها، نورپردازی های خیره کننده و مجری هایی حرفه ای، می کوشد بیشترین تأثیرگذاری را بر مخاطب بگذارد که در این راستا، برنامه ریزان خبری با فردی کردن خبر که یکی از مهمترین اصول «نرم کردن » خبر است ، مخاطبان خود را به پذیرش اخبار ارائه شده از سوی خود، ترغیب می کنند و با استفاده از شیوه های مختلف نظیر تولید خبر، ارائه اخبار گزینشی و...."