چکیده:
تحقیق توصیفی- پیمایشی حاضر با هدف بررسی نیازهای آموزشی دانشجویان کارشناسی ارشد رشتههای کشاورزی دانشگاه زنجان در زمینه کارآفرینی صورت پذیرفت. جامعه آماری تحقیق شامل 398 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان بود که با توجه به جدول کرجسی و مورگان، تعداد 195 نفر از آنان از طریق روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر اعضای هیات علمی دانشگاه-های تهران و زنجان مورد تایید قرار گرفت. به منظور تعیین قابلیت اعتماد ابزار تحقیق پیشآزمون انجام شد که مقدار آلفای کرونباخ محاسبه شده برای مقیاس اصلی پرسشنامه 82/ 0 بهدست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد که اهمیت هر شش عامل بررسی شده در قالب مدل مفهومی پژوهش، بر اساس دادههای میدانی مورد تایید قرار گرفته (برازش مناسب مدل) و این عاملها به ترتیب شامل دانش کارآفرینی، مهارتهای عمومی، قوانین و مقررات، شایستگیهای شغلی، تدوین طرح کسبوکار و مهارتهای مدیریتی با تبیین 1/ 66 درصد از واریانس کل، اولویتهای اول تا ششم را در شناسایی و تعیین نیازهای آموزشی دانشجویان کشاورزی در زمینه کارآفرینی کسب نمودند.
This descriptive-survey study is aimed to investigate entrepreneurial education needs of agricultural master students of the University of Zanjan. The population of this research constitutes all master students in Agricultural Faculty of Zanjan University (N=398). According to Krejcie and Morgan table، a sample size of 180 was selected using a stratified random sampling method (n=195). A questionnaire was used to collect the data. The content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of faculty members at the Universities of Tehran and Zanjan. A pilot study was conducted to establish the reliability of research instrument. Cronbach’s alpha coefficient for the main scale of questionnaire was equal to 0.82. The results showed that the importance of all six factors mentioned in the research conceptual model was verified based on the field data (appropriate fitness of the model) and these factors including entrepreneurial knowledge، general skills، rules and regulations، occupational competencies، developing business plans and managerial skills along with an explanation of 66.1 percent of total variances، have gained the priorities from first to six in identifying and determining the entrepreneurial education needs of the agricultural master students.
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش نـشان داد که اهمیت هر شش عامل بررسی شده در قالب مدل مفهومی پـژوهش ، بـر اسـاس داده هـای میدانی مورد تایید قرار گرفته (بـرازش مناسـب مـدل ) و ایـن عامـل هـا بـه ترتیـب شـامل دانـش کـارآفرینی ، مهـارت هـای عمـومی ، قـوانین و مقـررات ، شایـستگی هـای شـغلی ، تـدوین طـرح کسب وکار و مهارت های مدیریتی با تبیین ٦٦/١ درصد از واریـانس کـل ، اولویـت هـای اول تـا ششم را در شناسـایی و تعیـین نیازهـای آموزشـی دانـشجویان کـشاورزی در زمینـه کـارآفرینی کسب نمودند.
صـرفنظر از اهمیت آموزش های کارآفرینی ، آنچه مسلم اسـت بـا توجـه بـه گـستردگی موضـوعی و محتوایی این آموزش ها و مهارت های مختلف مورد نیاز افراد بـرای راه انـدازی ، مـدیریت و توسعه کسب وکارهای جدید (رستمی و همکـاران ، ١٣٩٠، ٩١)، آمـوزش هـای کـارآفرینی زمانی از اثربخشی و کارایی لازم برای پرورش افراد کارآفرین برخوردار خواهنـد بـود کـه بتوانند به شیوه مناسبی به نیازهای آموزشی افراد در زمینه های مختلف مرتبط بـا کـارآفرینی پاسخ دهند (احمدی و شرفی ، ١٣٨٦، ١).
در قالب هدف کلی اشاره شده ، بر مبنـای ادبیات نظری و مطالعات تجربی انجام گرفتـه در داخـل و خـارج کـه بـه خلاصـه برخـی از مهمترین آنها در قالب جـدول شـماره (١) اشـاره شـد، متغیرهـای مـرتبط بـا انـوع نیازهـای آموزش کارآفرینی استخراج شده و با نظر کمیتـه تحقیـق و مـصاحبه بـا برخـی خبرگـان و متخصصان در حیطه موضوع مورد پژوهش و بر مبنای همگنی محتوایی و مفهومی گویه ها، این متغیرها در قالـب شـش عامـل مجـزا شـامل دانـش کـارآفرینی ، مهـارت هـای عمـومی ، شایستگی های شغلی ، تدوین طرح کسب وکار، مهارت هـای مـدیریتی و قـوانین و مقـررات طبقه بندی شدند و براساس آن به عنوان جمع بندی ، چارچوب / مدل مفهومی پژوهش ترسیم شد (نمودار شماره ١).