چکیده:
هدف این تحقیق، شناسایی و اولویتبندی راهبردهای رشد استفاده شده توسط SMEهای خوشهی صنعتی گز بلداجی است که 74 کسبوکار فعال دارد. در مرحلهی اول تحقیق از مصاحبهی سازماننیافته با 10 نفر از مدیران خوشه و کسبوکارها برای شناسایی راهبردهای مورد استفاده بهره گرفته شد و در مرحلهی دوم پرسشنامهی طراحی شده بر مبنای مصاحبهها بهمنظور اولویتبندی راهبردهای شناسایی شده در بین 58 نفر از مدیران کسبوکارها توزیع شد. برای مصاحبه از نمونهگیری در دسترس برای انتخاب مدیران خوشه و از نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده برای انتخاب مدیران کسبوکارها استفاده و برای توزیع پرسشنامه، نمونهگیری تصادفی ساده بهکار گرفته شد. برای تحلیل متون بهدست آمده از مصاحبه از روش تحلیل محتوا و برای تحلیل دادههای بهدست آمده از پرسشنامه از آزمون t تکنمونهای و فریدمن استفاده شده است. یافتهها نشان داد که راهبردهای "افزایش فروشندگان"، "توسعهی روابط عمومی و اطلاعرسانی دربارهی محصولات"، "فروش محصولات در مناطق جدید" و "بهبود و اصلاح محصولات کنونی" بیشترین استفاده را داشتهاند و "راهبرد متمرکز" بهعنوان اولین اولویت در میان راهبردهای رشد کسبوکارهای این خوشه، معرفی شد.
The aim of the present study is to identify and prioritize the growth strategies used by 74 active SMEs in "Gaze Boldaji" industrial cluster. In the first phase of the research، we used unstructured interviews with 10 managers of cluster and businesses in order to identify the strategies. In the second phase، we designed questionnaires based on the interviews to prioritize the strategies and were distributed among 58 of business executives. We used the available sampling to choose cluster managers، stratified random sampling to choose business managers and random sampling to distribute the questionnaires.
For the analysis of the texts of interviews، the content method was used and for the analysis of the data derived from the questionnaires a single sample t-test and Friedman methods were used. The results showed that the strategy of "increasing sales"، "development of public relations and information about products"، "selling products in new areas" and "improvement of existing products،" were the most frequently used strategies and the "focused strategy" was introduced as the first priority among the growth strategies in this cluster.
خلاصه ماشینی:
کارشناس ارشد کارآفرینی ؛ دانشگاه تهران (تاریخ دریافت مقاله : ١٣٩١/٢/٢، تاریخ تصویب : ١٣٩١/٥/٢) چکیده هدف این تحقیق ، شناسایی و اولویت بندی راهبردهای رشد استفاده شده توسط SMEهـای خوشه ی صنعتی گز بلداجی اسـت کـه ٧٤ کـسب وکـار فعـال دارد.
یافته ها نشان داد که راهبردهای;افـزایش فروشـندگان;،;توسـعه ی روابط عمومی و اطلاع رسانی درباره ی محصولات;،;فروش محـصولات در منـاطق جدیـد" و "بهبود و اصلاح محصولات کنونی; بیش ترین استفاده را داشته اند و;راهبرد متمرکز" به عنوان اولین اولویت در میان راهبردهای رشد کسب وکارهای این خوشه ، معرفی شد.
هم چنـین بـا توجـه بـه سـطح معنـی داری گـزارش شـده بـرای نتـایج دو راهبـرد «تولیـد محصولات جدید و نامرتبط برای مشتریان جدید» و «تولیـد محـصولات جدیـد و نـامرتبط برای مشتریان فعلی » که کوچک تر از ٠,٠٥ هستند آزمون t معنی دار و منفی به دسـت آمـده است که نشان دهنده ی عدم دست یابی به نتایج بالا توسط این راهبردها می باشد.
با توجـه بـه نتایج ، می توان راهبردهای ایجادکنندهی رشد در شرکت ها را به این صورت ، معرفی کرد: افزایش تعداد فروشندگان ؛ توسعه ی روابط عمومی و اطلاع رسانی در مورد محصولات ؛ فروش محصولات در مناطق جغرافیایی جدید؛ بهبود و اصلاح محصولات کنونی .