چکیده:
هوش هیجانی به تنهایی بزرگترین عامل برای پیش بینی عملکرد فرد و قـویترین نیـرو بـرای رهبـری و موفقیت معرفی شده است . هدف این تحقیق ، ارتباط بین هوش هیجانی بـا مهـارت هـای روانـی دانشـجویان دختر ورزشکار دانشگاه صنعتی شاهرود بود. نمونه های تحقیق ٤٠ دانشجوی ورزشکار بودنـد کـه بـه روش هدفمند انتخاب شدند. از پرسشنامه هوش هیجانی برادبر و گوریوز و امست - ٣ ، برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. داده ها با استفاده از آماری توصیفی و همبسـتگی بـین متغیرهـا مـورد تجزیـه و تحلیـل آمـاری قرارگرفتند( ٠.٠٥ >p). نتایج نشان داد که بین هوش هیجـانی و اعتمـاد بـه نفـس ، آرمیـدگی ، نیروبخشـی و تمرکز دوباره همبستگی مثبت و معنی دار وجود دارد. تحلیل اطلاعات مولفه های هـوش هیجـانی و مهـارت های روانی ارتباط مثبت و معنی داری بین مولفه ی خود-مدیریتی و مهارت های اعتمادبه نفس ، واکـنش بـه استرس ، آرمیدگی ، کنترل ترس ، نیروبخشی ، تمرکز و تمرکز دوبـاره را نشـان داد. در نهایـت بـه ترتیـب بـین مولفه های آگاهی - اجتماعی و مدیریت - رابطه با مهارت های اعتماد به نفس و آرمیدگی همبستگی مثبـت و معنی دار مشخص شد.
خلاصه ماشینی:
در این راستا اورلیک و پارتینگتون (١٩٨٨) گزارش دادند که ورزشـکاران برتـر جهـان ، عامل موفقیت خود را توانمندی در برخی از مهارت های روانی می داننـد(١٠) اخیـرا آمـادگی روانـی ویـژه ورزشکاران ، در سه دسته : مهارت های پایه ٦ (هدف گزینی یا تعیین هدف ٧، اعتمـادبنفس ٨، تعهـد یـا التـزام ٩)، مهارت های روان تنی ١٠ (واکنش به استرس یا فشار روانی ١١ ، آرمیدگی یا آرامش روانی ١٢ ، کنترل تـرس ، ١٣ نیروبخشی یا انرژی روانی ١٤ )و مهارت های شناختی ١٥ (تمرکز١٦، تمرکزدوباره ١٧، تصـویرسـازی ذهنـی ، ١٨ 1 Spinal cord 2 Cortex 3 Limbic system 4 Psychological skills 5 Mental preparation 6 Foundation skills 7 Gole setting 8 Self-confidence 9 Commitment 10 Psycohsomatic skills 11Commitment 12 Spinal cord 13 Stress control 14 Activation 15 Cognitive skills 16 Focusing 17 Refocusing 18 Imagery تمرین ذهنی ١ ، طرح ریزی مسابقه ٢ )، بعبارت کلی تر مهارت های رفتاری ، عـاطفی و شـناختی طبقـه بنـدی شده است (١٢،١٣، ١١ ).
هوش هیجانی با کیفیت و وسعت شبکه ارتباط اجتماعی ، ارتباط مثبت با دیگران (لوپز، سـالووی و استراس ، ٢٠٠٣) رفتار اجتماعی (مردم داری )،خوش بینی (مایر و همکـاران ، ١٩٩٩؛ بشـارت ، ١٣٨٤؛ اسـکات ، 1 Mental practice 2 Competition planning 3 Emotional intelligence Quotient 4 Perception 5 Expression 6 Understanding 7 Using 8 Management 9 personal competence 10 Self-awareness 11 Self–management 12 Social competence 13 Social- awareness 14 Relationship-management ١٩٩٨) (٢٦-٢٣)، همدلی و بروز توانمندی های خود در موقعیت های اجتمـاعی و مهـارت هـای اجتمـاعی بالا(اسکات ، ٢٠٠١) ارتباط مثبت دارد(٢٧).