چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط فرهنگ سازمانی با اثربخشی مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی در برخی سازمـانهای ورزشـی ایران بود. بدین منظور ١٦٩ مدیر و ٢٠٩ کارشناس با استفاده از نمونه گیری تصـادفی به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسش نامه های استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون (٢٠٠٧)، اثربخشی مدیریت دانش گولد و همکاران (٢٠٠١) و اثربخشی سازمانی چاین (٢٠٠٤) بودند. جهت تعیین روایی صوری و محتوایی (از نظرات متخصصان)، روایی سازه (از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی) و پایایی (از آلفای کرونباخ) استفاده شد در جهت تعیین روابط علی و ارائه مدل نیز از روش معادلات ساختاری (SEM) استفاده گردید. درنهایت ، یافته های تحقیق ضمن تایید مدل استخراجشده نشان دادند که فرهنگ سازمانی به ترتیب تاثیر مستقیم و غیرمستقیم مثبت و معناداری برابر با ٠/٥٥ و ٠/٣١ بر اثربخشی سازمانی دارد. اثربخشی مدیریت دانش نیز تاثیر مثبت و معناداری برابر با ٠/٤١ بر اثربخشی سازمانی دارد و درنهایت فرهنگ سازمانی تاثیر مثبت و معناداری برابر با ٠/٦٦ بر اثربخشی مدیریت دانش دارد. بنابراین سازمان های موجود جهت دستیابی به حداکثر اثربخشی سازمانی نیاز به تقویت هرچه بیشتر ابعاد ماموریت و یک پارچگی فرهنگ سازمانی دارند تا زمینه مساعدی برای رشد فعالیت های خلق کنند و تسهیم دانش به وجود آورند.
خلاصه ماشینی:
تحقیقات چاین (٢٠٠٤) و دنیسون و همکاران (٢٠٠٤) نشان داد که نگرش کارکنان تأثیر مثبتی بر رابطه بین فرهنگ سازمانی و اثربخشی سازمانی دارد و بین فرهنگ 1 - Schein 2 - Fisher 3 - Denison & Janovics 4 - Lee & Choi 5 - Demerest 6- Adaptability 7- Consistency 8- Involvement 9- Mission گروهی و فرهنگ متعادل (تعادل چهار فرهنگ مدل مذکور) و رضایت کارکنان رابطه مثبت معنیداری وجود داشت .
پژوهش های معدودی در سازمانها، از جمله سازمانهای ورزشی، در حوزه ارتباط بین فرهنگ سازمـانی و اثـربخشی انجـامشده و مـهم اینکـه این تـعداد پژوهش انـدک نیز هـم خوانی نداشته اند، نتایج به دست آمده از تحقیق قربانی (١٣٨٦) و زبردست (١٣٨٣) نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و اثربخشی سازمان ارتباط معنی داری وجود دارد (١١،١٠).
با توجه به اینکه اغلب تحقیقات انجامگرفته در داخل کشور دربارة پیاده سازی مدیریت دانش بودهاند و نشان دادهاند که به دلایلی از قبیل بیتوجهی مدیران به نقش دانش سازمانی در بهره وری سازمان (٢٣)، فقدان زیرساخت های مناسب برای ایجاد دانش سازمانی، عدم تبادل اطلاعات در بین افراد سازمان جهت حفظ موقعیت شغلی و ممانعت از پذیرش دانش و اطلاعات زیردستان خود (٢٥،٢٤)، وضعیت مدیریت دانش در اکثـر سازمـانهای مورد مطالعه ضعیف گزارش شده است ، از این رو، ضرورت بررسی اثربخشی سیستم های مدیریت دانش و بررسی تأثیراتی که احتمالا فرهنگ سازمانی این گونه سازمانها بر آن دارد، کاملا احساس میشود.
هنوز شناخت کافی از وضعیت اثربخشی سیستم 1- Davenport & Prusak مدیریت دانش موجود در سازمان های ورزشی وجود ندارد و تحقیقی در این زمینه انجام نشده است .