چکیده:
تامین اجتماعی یکی از گسترده ترین نظام هایی است که برای رفع نیازهای معیشتی انسان طراحی گردیده است به گونه ای که مخارج آن امروزه در حدود یک سوم از تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشورها را به خود اختصاص داده و تمامی مراحل گهواره تا گور زندگی افراد را در بر گرفته است. تامین اجتماعی با چنین عنوانی در آموزه های اسلامی مطرح نگردیده ولی حمایت از مخاطرات زندگی افراد با عناوینی چون فقیر، مسکین، ابن السبیل، یتیم و غارمین و با راهکارهایی مانند زکات، خمس، فیء و انفال، انفاق، صدقات، اوقاف و احسان مورد تاکید قرار گرفته است. در سده اخیر در بستر بنیادهای فکری، فرهنگی و تحولات صنعتی جوامع غربی الگوی جدیدی از تامین اجتماعی پدیدار گردید و به تدریج در کشورهای اسلامی نیز استقرار یافت. از آنجا که الگوی جدید از جهات متعددی، به ویژه در راهبردهای بیمه ای آن، با راهکارهای اسلامی متمایز بود، ارائه نظریه روزآمد اسلامی در این زمینه را ضرورت بخشید. با این حال، صرف نظر از معدود کسانی مانند شهید صدر«ره» که به طور مبنایی به تبیین موضع اسلام در این زمینه پرداخته اند، اندیشمندان مسلمان به خصوص عالمان فقه، این مسئله را به تناسب میزان اهمیت و جایگاه آن مورد توجه قرار نداده اند. این مقاله این فرضیه را دنبال می کند که ادبیات موجود فقهی به ویژه در فقه امامیه، به دلیل عدم شناخت صحیح از ماهیت تامین اجتماعی جدید و یکسان انگاری بیمه های اجتماعی با بیمه های تجاری، با نوعی تقلیل نگری در شان و منزلت این مسئله مواجه است. مقاله تلاش می کند با تبیین موضوع و ماهیت تامین اجتماعی جدید و اشکالات آن، تمایزات بیمه های اجتماعی با بیمه های تجاری را آشکار نموده و با بازگویی اهم مسائل و چالش های فقهی تامین اجتماعی، ضرورت ورود جدی تر فقه به این عرصه را تبیین نماید.
Social Security is one of the most extensive systems that are designed to meet people’s basic needs so that it now has about one -third of GDP in many countries and covers the entire process of people’s lives from cradle to grave. Social Security is not found in the Islamic teachings under such a title but it is seen under titles such as supporting the poor, lost, orphaned and gharimin and maintained through strategies such as zakat, khums, fay’ and anfal, charities, and endowments. In the last century a new pattern of social security emerged in the context of the intellectual and cultural foundations and Western industrialized growth which gradually stationed in Muslim countries. Since the new model was different from that of Islam, particularly in the insurance strategy, it was to provide Islamic world with an updated theory in this area. However, regardless of the few thinkers like Shahid Sadr, who fundamentally explained the Islamic approach to this phenomenon, Muslim scholars, especially scholars of jurisprudence, have not considered it in proportion to its importance and status. This paper follows the assumption that the existing legal literature especially in Imami jurisprudence is faced with a kind of reductionism regarding the importance of this issue due to lack of proper understanding of the nature of the new social security and considering social insurance the same as commercial insurance. The author of the present paper tries to explain the nature of new social security and its disadvantages and clarify the disparities between social insurance and commercial insurance. Restating the important issues and legal challenges of social security, he elucidates the need for fiqh to enter seriously into this realm and find solutions for them.