چکیده:
این نوشتار،پژوهشی است تطبیقی در باب مساله «قیمومت مرد بر زن و تاثیر آن بر شخصیـت زن از نگاه قرآن کریم و عهدین »که غربی ها و پیـروان عهد عتیـق و عهد جدید این شبهه را مطرح کرده اند که قرآن با اعطای قیمومت زن به مرد،زن را فرودست انگاشته و شخصـیـت او را نادیده شمـرده که این خـود نوعی تـوهین به جنس زن است .و آنان آیه شریفـه :«الرجال قوام-ون علی النساء»(نساء،٤ / ٣٤) را برای اثبات مدعای خود به عنوان سند ارائه نمودند.لذا نگارنده در این نوشتار به صورت تطبیقی به موضوع «قیمومت در عهدین و قرآن کریم و تاثیر آن بر شخصیت زن » پرداخته است . آیات عهدین و قـرآن کریم اصل مـوضوع قیمـومت مرد بـر زن را تائید نمـوده اند و مفسـران کتاب مقدس و قـرآن کریم نیز این قیـمـومت را موجب خدشه دار شـدن شخصیت زن ندانسته اند،اما در دو مورد با همدیگر اختلاف دارند:١.محدوده قیمومت .٢.عواملی که باعث به وجود آمدن این سلطه و حاکمیت برای مرد شده است . در مورد محدوده قیمومت ،سلطه مرد را در تمامی امور جامعه دانسته ، ولی مفسران قرآن کریم در این باره بر دو گروه هستند عده ای آن را محدود به روابط زناشوئی و/
خلاصه ماشینی:
"در مورد محدوده قیمومت ،سلطه مرد را در تمامی امور جامعه دانسته ، ولی مفسران قرآن کریم در این باره بر دو گروه هستند عده ای آن را محدود به روابط زناشوئی و/ محیط خانـواده دانستند و عده ای دیـگـر آن را تعمیم دادند که عـلاوه بر محـدوده خانواده،در اموری که به تعقل و احساس کمتر نیازمند است ،مرد را به عنوان قیم زن پذیرفتند.
١٨ اما آنچه در آیات عهدین شخصیت زن را زیر سؤال برده تبعیت از مرد خانواده نیست بلکه نگرشی است که این آیات در باب شخصیتی برای زن به ارمغان آورده اند البته هدیه ای نامبارک،چرا که نگرش به زن به عنوان ام الفساد جامعه موجب شده که زن تحقیر شود.
اما آنچه در این میان تعیین کننده اسـت و مـی تـواند مخاطب را به جواب این سؤال «آیا موضوع قیمومت نقصی بر شخصیت زن هست یا نه ؟» رهنمون باشد؛فاکتورهایی است که بر اساس آن کتاب مقدس و قرآن کریم مرد را به عنوان قیم معرفی نموده اند.
از این گذرگاه معلوم می گـردد که نگاه کتاب مقدس به زن در موضوع قیمومت نگاهی تحقیرآمیز است ،اما بر اساس آیات قرآن کریم خداوند سرپرستی و نظارت بر امور خانواده را ـ به عنوان یک تکلیف ـ بر دوش مردان نهاده است از آنجا که سعادت و مصلحت هر جامعه ای در گرو داشتن نـاظـر و سـرپـرستی است که در فـرض / بروز مشکل ،مرجع فصل الخطاب باشد،خانواده نیز به عنوان عضو کوچکی از جامعه از این قاعده مستثنی نیست مرد را به عنوان قیم همسر معرفی نموده است ."