چکیده:
توسعه سریع شهرنشینی و به دنبال آن گسترش صنعت و عرضه اتومبیل، باعث رشد ناموزون شهری، آلودگی هوا، حجم بالای میزان ترافیک و تصادفات و افزایش زمان سفر شده و عدم بکارگیری شیوه های مناسب حمل و نقل به تشدید این عوامل منجر شده است. در این راستا مهمترین هدف برنامه ریزی حمل و نقل شهری، ترغیب شهروندان به استفاده از سایر سیستم های حمل و نقل می باشد. پرسش اصلی تحقیق این است که آیا بین ساختار فضایی نامناسب شهر رشت و افزایش سفرهای درون شهری رابطه وجود دارد. هدف مقاله نیز تعیین عوامل موثر بر رفتار سفر شهروندان در رابطه با سازمان فضایی شهر است. در این مطالعه، نوع تحقیق کاربردی- توسعه ای و روش انجام آن «پیمایشی» است. جامعه آماری این پژوهش کلیه شهروندان شهر رشت می باشد که با استفاده از جدول مورگان 382 نفر تعیین گردید، و در عین حال شیوه نمونه گیری نیز جهت شناسایی نمونه ها خوشه ای است. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، برای تعیین میزان رابطه معنی داری بین متغیرها، از آزمون آماری ناپارامتریک دو متغیره «اسپیرمن» در قالب جداول دو بعدی در نرم افزار SPSS استفاده شده است. این پژوهش پس از واکاوی شواهد اذعان دارد که بین متغیرهای موجود در ساختار فضایی نامناسب شهر رشت و نحوه سفرهای درون شهری شهروندان رابطه معنی داری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
/ شکل (٧) نمودار استفاده از خودرو شخصی در طول روز آزمون فرضیه پژوهش فرضیه اصلی تحقیق این است که بین ساختار فضایی نامناسب شهر رشت و افزایش سفرهای درون شهری رابطه وجود دارد.
٥. نظارت مناسب (سازگاری ): با توجه به رابطه سازمان فضایی شهر، در ارتباط با متغیر نظارت مناسب توسط مدیریت شهری بر کیفیت امکانات و خدمات محله ای و رفتار سفر شهروندان ، می توان تحلیل کرد که ضریب همبستگی بین این متغیر با میزان جابجایی روزانه افراد برابر با (٠/١٦٤+) و سطح معنی داری آن (٠/٤٧٣) می باشد که بیانگر عدم رابطه بین این دو متغیر در سطح محلات شهر رشت است (جدول ٤).
سایر متغیرهای تاثیر گذار نیز مانند کارآیی سازمان فضایی و نظام حمل و نقل عمومی ، فرهنگ استفاده از خودروی عمومی ، تعداد محدود خدمات عمومی (اتوبوس )، نبود برنامه ریزی محله ای توسط سازمان اتوبوسرانی و تاکسی رانی ، سبک زندگی شهروندان و پراکندگی افقی جمعیت در سطح شهر رشت و رابطه آنها با رفتار سفر شهروندان بیانگر سطح معنی داری (٠/٣٩٦) است .
(2-tailed) 0/396 یر ر N 382 Sig: 0/05 با این توصیف ، همانطور که در جدول شماره ٥ مشاهده می شود از بین ٢٠ متغیر تحلیل شده ، ضریب همبستگی آنها ٠/٢٩و سطح معنی داری (٠٣٣١=Sig) متغیرها می باشد، با توجه به دو دامنه بودن آزمون (tailed -٢) نتیجه می شود که بین سازمان فضایی نامناسب شهر رشت (نبود سلسله مراتب ، قابلیت دسترسی ، جدایی گزینی اکولوژیکی ، نظارت مناسب ، تناسب و سایر متغیرهای تاثیرگذار) و میزان سفرهای درون شهری رابطه معنی داری وجود دارد (٠٣٣١=Sig).