چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش کاهش
استرس مبتنی بر ذهن اگاهی بر بهبود ذهن آگاهی و افزایش ابراز
وجود دانش آموزان پایه ی سوم راهنمایی که به اضطراب امتحان
مبتلا بودند، انجام شد . به همین منظور تعداد 45 دانش آموز دختر
و پسر از میان دانش آموزان شهرستان نوشهر که دارای اضطراب
امتحان بودند به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش
و یک گروه گواه گمارده شدند . از پرسشنامه ها ی اضطراب
امتحان، ذهن آگاهی و ابراز وجود برای جمع آوری اطلاعات
استفاده شد . نتایج تحلیل واریانس چند عاملی بر روی تفاضل
نمره های پیش آزمون – پس آزمون نشان داد که بین گرو ه های
آموزش ذهن آگاهی و گواه در متغیر های ذهن آگاهی و ابراز
وجود و اضطراب امتحان تفاوت معنی داری وجود دارد . روش
آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود ذهن
آگاهی ، افزایش ابراز وجود و اضطراب امتحان موثر بود.
The aim of the present research was
to examine the efficacy of mindfulness based
stress reduction on the mindfulness and
assertiveness of students with test anxiety. The
sample consisted of 45 subjects with test
anxiety randomly selected from third grade
guidance school girls and boys of Nowshahr
city. The subjects were assigned randomly to
experimental and control groups. The
experimental group received training in
minfulness based stress reduction. The
instruments employed in this research were test
anxiety inventory, mindfulness inventory and
assertiveness scale. Multivariate analysis of
variance showed significant differences
between the group receiving training in
mindfulness and the control group on the
variables of mindfulness, assertiveness and test
anxiety. Mindfulness based stress reduction
affected the mindfulness, assertiveness and test
anxiety of the students.