چکیده:
این پژوهش به منظور مقایسه پاسخ دانش آموزان عادی و گروههای مختلف دانش آموزان دارای اختلال یادگیری به آزمون تلفیقی بینایی – حرکتی انجام شده است. به این منظور 45 دانش آموز عادی و 45 دانش آموز دارای اختلال در یادگیری در سه گروه 15 نفری شامل دانش آموزان دارای اختلال در خواندن و دیکته، ریاضی و دیکته و ریاضی انتخاب شدند. یافته های حاصل از تحلیل واریانس بین گروه کودکان عادی و کودکان دارای اختلالات یادگیری تفاوت معنادار نشان داد. دانش آموزان عادی نسبت به دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری عملکرد بهتری داشتند. همچنین، آزمون شفه نتایج زیر را نشان می دهد بین پاسخ دانش آموزان دارای اختلال دیکته- خواندن و اختلال ریاضی به آزمون، تفاوت معنادار مشاهده شد. گروه دوم عملکرد بهتری نسبت به گروه اول داشته اند. بین پاسخ دانش آموزان دارای اختلال خواندن- دیکته و اختلال ریاضی- دیکته و بین پاسخ دانش آموزان دارای اختلال ریاضی- دیکته و اختلال ریاضی نیز تفاوت معنادار مشاهده نشد. از آنجا که نمره دانش آموزان سه گانه دارای اختلالات یادگیری به آزمون بییری به طور معنادار کمتر از نمره دانش آموزان عادی است، می توان این ابزار را به عنوان ابزارتشخیص افتراقی مورد استفاده قرارداد.
خلاصه ماشینی:
جدول شماره (٣) اطلاعات بدست آمده از آزمون شفه برای دانش آموزان عادی و دارای اختلال خواندن - دیکته در پاسخ به آزمون تلفیقی بینایی – حرکتی بییری (رجوع شود به تصویر صفحه) تفاوت میانگین ها ٤/٦٠- بدست آمده است که در سطح ٠/٠٥ معنی دار است .
جدول شماره (٧) اطلاعات بدست آمده از آزمون شفه برای دانش آموزان دارای اختلال خواندن - دیکته و اختلال ریاضی در پاسخ به آزمون تلفیقی بینایی – حرکتی بییری (رجوع شود به تصویر صفحه) تفاوت میانگین ها ٢/٣٣ بدست آمده که در سطح ٠/٠٥ معنی دار است .
جدول شماره (٧) اطلاعات بدست آمده از آزمون شفه برای دانش آموزان دارای اختلال خواندن - دیکته و اختلال ریاضی در پاسخ به آزمون تلفیقی بینایی – حرکتی بییری (رجوع شود به تصویر صفحه) تفاوت میانگین ها ٢/٣٣ بدست آمده که در سطح ٠/٠٥ معنی دار است .
فرضیه دوم : بین پاسخ دانش آموزان دارای اختلال ریاضی - دیکته و عادی به آزمون تلفیقی هماهنگی دیداری – حرکتی بییری تفاوت معنی داری وجود دارد، به عبارت دیگر دانش آموزان عادی نمـرات بهتـری نـسبت بـه دانـش آموزان ناتوان در ریاضی - دیکته کسب کرده اند.
فرضیه پنجم : بین پاسخ دانش آمـوزان دارای اخـتلال دیکتـه - خوانـدن و اخـتلال ریاضـی بـه آزمـون تلفیقـی هماهنگی بینایی – حرکتی بییری تفاوت معنی داری وجود دارد تجزیه و تحلیل آماری نشان می دهـد کـه در گـروه دانش آموزان دارای اختلال در یادگیری بیشترین میانگین نمـره مربـوط بـه افـراد دارای اخـتلال ریاضـی و کمتـرین میانگین مربوط به افراد دارای اختلال خواندن - دیکته می باشد.