چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی رابطه سبکهای تفکر و انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی ریاضی در دانش آموزان بود. اطلاعات مورد نیاز از 480 نفر دانش آموز (240 دختر و 240 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای و با استفاده از مقیاسهای سبک تفکر استرنبرگ-واگنر (1997)، انگیزش پیشرفت ادوارز (1980) و میانگین نمرات ریاضی دانش آموزان گردآوری شده است. داده های پژوهشی با بهره گیری از روشهای آمار توصیفی، ماتریس همبستگی و رگرسیون چندمتغیری مورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهشی حاکی از آن است که سبک تفکر قانونگذار در پیش بینی پیشرفت تحصیلی ریاضی نوجوانان سهم دارد. بررسی وجود رابطه بین سبک تفکر و پیشرفت تحصیلی ریاضی نشان می دهد بین سبکهای تفکر قضاوتگر، اجرایی و بیرونی با پیشرفت تحصیلی ریاضی نوجوانان رابطه معنادار وجود دارد. همچنین، بررسی رابطه سبکهای تفکر با انگیزش پیشرفت نشان می دهد بین سبکهای تفکر اجرایی، قانونگذار و درونی با انگیزش پیشرفت نوجوانان رابطه معنادار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
Sternberg 95 تحصیلی صورت گرفته چندین یافته مهم به دست آمده است که مهمترین آنهـا، ایـن اسـت کـه سـبکهای تفکـر در پیشرفت تحصیلی آنها حتی بیشتر از توانایی خود سنجی دانش آموزان تاثیر دارد(زانک ١ و استرنبرگ ، ١٩٩٨، زانـک ، ٢٠٠٢).
پژوهشهای خارج کشور در این زمینه : مطالعه زانک و استرنبرگ (١٩٩٨) درباره رابطه بین سبکهای تفکـر، توانائیها و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان هنگ کنگی نشان داد که سبک های تفکر بیشتر از توانایی ها پـیش بینـی کننده پیشرفت تحصیلی هستند و پیشرفت تحصیلی بالا با سبک هـای تفکـر محافظـه کـار، پـایور سـالار، و سـبک قانونگذار، همبستگی مثبت و با سبک های اجرایـی ، آزاد انـدیش و برونگـر همبـستگی منفـی داشـته اسـت (امـامی پور، ١٣٨٠).
بر اساس آنچه گفته شد پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین متغیر های سبکهای تفکر و انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان می باشد.
با توجه به جدول و نتایج بدست آمده از ماتریس همبستگی بین کلیه متغیرهای پژوهش ایـن جـدول بیـانگر آن است که بین سبکهای تفکر اجرایی (٠٠١>P)، قانونگذار(٠٠١>P) و درونی (٠٠٥>P) با انگیزش پیشرفت رابطه معنی داری وجود دارد.
با توجه به داده های به دست آمده از جدول شماره ١ نتیجه گرفته شد، کـه بـه ترتیـب بین سبکهای تفکر اجرایی ، قانونگذار و درونی با انگیزش پیشرفت رابطه مثبت معنـی دار وجـود دارد.
همچنین با توجه به نتایج همین جدول میتوان نتیجه گرفت که به ترتیب بین سبکهای تفکر قضاوتگر، اجرایی و بیرونی با پیشرفت تحصیلی ریاضی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد.