چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی اعتبا ر و روایی دو پرسشنامه راهبردهای یادگیری و نیاز به پیشرفت هرمنس انجام گرفت . پرسشنامه راهبردهای یادگیری، یک پرسشنامه خودسنجی 42 سوالی است که برای سنجش مهارت های شناختی و فراشناختی دانشجویان به کار می رود و پرسشنامه نیاز به پیشرفت هرمنس، پرسشنامه خودسنجی 39 سوالی است که انگیزه پیشرفت را می سنجد . تعداد 1000 نفر دانشجوی نمونه این پژوهش، از دانشگاه های آزاد اسلامی استان تهران (78/4درصد زن و 21/6درصد مرد)که دارای میانگین سنی 20/81 و انحراف استاندارد 8/39 بودند، این دو پرسشنامه را تکمیل کردند . اعتبار از طریق رو ش همسانی درونی (آلفای کرونباخ ) برآورد شد که ضریب اعتبار پرسشنامه های راهبردهای یادگیری و نیاز به پیشرفت هرمنس، به ترتیب 0/89 و 0/788 بدست آمد.روایی پرسشنامه ها از طریق تحلیل عاملی اکتشافی (EFA)برآورد شد، و به منظور تشخیص عامل هایی که زیربنای عامل ها را تشکیل می دهد و همچنین ساختارساده آن، روش چرخش واریماکس مورد استفاده قرارگرفت . از پرسشنامه راهبردهای یادگیری 6 عامل استخراج شد، که 39/2درصد کل واریانس را تبیین می کرد و از پرسشنامه نیاز به پیشرفت هرمنس، 5 عامل استخراج شد، که 34/6 درصد کل واریانس با آن تبیین می شد. با استفاده از ضرایب همبستگی پیرسون، رابطه مهارت های شناختی و فراشناختی دانشجویان با انگیزه پیشرفت آنها مورد بررسی قرارگرفت؛ مولفه های مهارت های شناختی با انگیزه پیشرفت در سطح کمتر از
0/01همبستگی معناداری داشت . آزمون t برای مقایسه مهارت های شناختی زنا ن و مردان نشان داد که متغیرهای شناختی مرور ذهنی و کنترل و نظارت، در پسران کمتر از دختران و آگاهی در پسران بیشتر از دختران بود . آزمون کروسکال والیس نشان داد که گروه های متفاوت سنی در متغیرهای شناختی برنامه ریزی، مرور ذهنی، کنترل و نظارت، و ارزشیابی تفاوت معناداری داشت ولی بقیه متغیرهای شناختی در سنین مختلف تفاوت معناداری نداشت.
خلاصه ماشینی:
ساخت و استانداردسازی آزمون مهارت های شناختی و فراشناختی دانشجویان و ارتباط این مهارت ها با انگیزٔە پیشرفت تحصیلی ∗ حیدرعلی هومن ∗∗ مهدیه صالحی ∗∗∗ شیرین کوشکی ∗∗∗∗ الهام ارجمند چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی اعتبار و روایی دو پرسشنامۀ راهبردهای یادگیری و نیـاز بـه پیـشرفت هـرمنس انجام گرفت .
این یافته تا حدودی با نتایج بدست آمده توسط بهمن اکبری (١٣٨٦)همخوانی دارد که چهار عامل برای پرسشنامه نیاز به پیشرفت هرمنس در دانش آموزان راهنمایی بدست آورده است که ٤٠/٢٧ درصد واریانس کـل سـوال هـا را تبیین می کند.
یافته های پژوهش حاضر نشان داد که راهبردهای یـادگیری و مطالعه ، علاوه بر درک مطلب ، سرعت یادگیری ، دانش فراشناختی ، خودپنداره یا مفهوم خود تحصیلی ، برنامه ریزی و تنظیم وقت و حل مسئله در عین حال که باعث پیشرفت تحصیلی افراد می گردد، انگیزه پیشرفت آن هـا را نیـز بـالا برده و رشد قابل توجهی را در موفقیت همه جانبه دانش جویان در بـر خواهـد داشـت ، بنـابراین تـلاش در جهـت ارتقای سطح انگیزه پیشرفت دانشجویان نیازمند توجه به متغیرهای پیش بـین مهـارت هـای شـناختی و فراشـناختی است .
بنابراین لازم است تا متولیان دانشگاه ها این موضوع را درنظر داشته و تلاش کنند با فراهم کردن آموزش های لازم ، سطوح شناختی دو گروه را در زمینه هـای ضـعیف ارتقـاء بخـشند، دراین پژوهش نمونه گیری باتوجه به جنسیت دانشجویان دوره کارشناسی صورت نگرفت ، بنابراین اجرای پـژوهش درنمونه های دختر وپسر برای بررسی نتایج بدست آمده ضروری به نظر می رسد.