چکیده:
مقاله حاضر به بررسی عوامل موئر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم و فنون مازندران میپردازد. روش تحقیق، توصیفی - تحلیلی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. نتایج حاکی است که بین متغیرهای رتبة آزمون سراسری، فضای علمی موجود در دانشگا سهمیة ورود به دانشگاه علاقه به رشتة تحصیلی» معدل پیشدانشگاهی, وضعیت والدین شاغل بودن و تجربه عاطفی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطة معنیداری وجود دارد. همچنین متغیرهای فضای علمی علاقه به رشتة تحصیلی و معدل پیشدانشگاهی تاثیر مستقیمی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارند؛ به علاره بین پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشتة صنایع با رشتد کامپیوتر، پیشرفت تحصیلی ورودی ۸۷ با پیشرفت تحصیلی ورودی 89 تفاوت معنیداری وجود دارد. مشاهده شد دانشجویان دختر در مقایسه با پسران» عملکرد تحصیلی بهتری دارند و اینکه بین میانگین متغیرهای رتبه آزمون سراسری، شاغل بودن فضای علمی، علاقه، تجریة عاطفی و معدل پیشدانشگاهی دانشجویان ممتاز و مشروط تفاوت معنیداری وجود دارد.
This work is concerned with analyzing the effective factors on education promotion for Mazandaran University of Science and Technology’s students. Using a descriptive-analytic method and a proposed questionnaire the required data are collected. The results show that there are significant relations among entrance exam rank, employment, scientific environment, entrance share, interest in the field of study, emotional experience, pre- university average, with educational promotion. Scientific environment, terest in the field of study, and pre- university academic average have a direct impact on education promotion. Also, a significant difference is found for education promotion between Industrial engineering and computer engineering students. A significant difference in education promotion is found between students who entered university in 1387 (2008) and 1389 (2010), foo. Another point is that the education promotion of female students is higher than that of male students. Amongst national entrance exam rank, employment, scientific environment, entrance share, interest in the subject, emotional experience, average, and conditional score variables, there are significant differences
خلاصه ماشینی:
" ﺟﺪول )٠١( ﺧﺮوﺟﻲ آزﻣﻮن Tﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻣﻤﺘﺎز و ﻣﺸﺮوط ﻣﻘﺪار t ﻣﻌﻨﻲداری اﻧﺤﺮاف ﺗﻔﺎوت ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻓﺮاواﻧﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻌﻴﺎر ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ٨٢ ١٩٨/٠ ٣٠/١- ٤١/٢ ﻣﻤﺘﺎز رﺗﺒﺔ آزﻣﻮن ﺳﺮاﺳﺮی ١٠٠/٠ ٤٩٥/٣- ٣٢ ٤١١/١ ٣٠/١- ٧١/٣ ﻣﺸﺮوط ٩٢ ١٧٤/٠ ٥٠/٠ ١٣/١ ﻣﻤﺘﺎز ﺑﻮﻣﻲ ﺑﻮدن ٣٠٧/٠ ٢ ٣٢ ٩٤٤/٠ ٥٠/٠ ٦٢/١ ﻣﺸﺮوط ٩٢ ٤٧٩/٠ ٣٣١/٠ ٦٦/٢ ﻣﻤﺘﺎز ﻣﻴﺰان ﺗﺤﺼﻴﻼت ﭘﺪر ٨٤٦/٠ ٩٥٤/٠ ٣٢ ٣٢١/١ ٣٣١/٠ ٢٥/٢ ﻣﺸﺮوط ٩٢ ٩٣٩/٠ ٠٩١/٠ ٠١/٣ ﻣﻤﺘﺎز ﻣﻴﺰان ﺗﺤﺼﻴﻼت ﻣﺎدر ٣٦٤/٠ ٠٤٧/٠ ٣٢ ٠٠٩/٠ ٠٩١/٠ ١٩/٢ ﻣﺸﺮوط ٩٢ ٤٨٨/٠ ٩٩١/٠- ٣٩/١ ﻣﻤﺘﺎز ﻣﺎﻫﺎﻧﻪ درآﻣﺪ ﻣﻴﺰان ١٣٤/٠ ٤٩٧/٠- ٣٢ ٠٢٩/٠ ٩٩١/٠- ٣١/٢ ﺧﺎﻧﻮاده ﻣﺸﺮوط ١ ٩٢ ٠٠٠/٠ ١٩٠/٠- ﻣﻤﺘﺎز وﺿﻌﻴﺖ واﻟﺪﻳﻦ ٢٦١/٠ ٩٤٤/١- ٣٢ ٤٩٢/٠ ١٩٠/٠- ٩٠/١ ﻣﺸﺮوط ٩٢ ٨٥٢/٠ ٥٣٢/٠- ٠٧/١ ﻣﻤﺘﺎز اﺷﺘﻐﺎل ٩٣٠/٠ ٦٥١/٢ ٣٢ ٠٧٤/٠ ٥٣٢/٠- ٣٩/١ ﻣﺸﺮوط ٩٢ ٥٣٧/٠ ٥٨٥/٠- ٦٩/٢ ﻣﻤﺘﺎز ﻓﻀﺎی ﻋﻠﻤﻲ ٣٠٠/٠ ١٣١/٣- ٣٢ ٠١٥/٠ ٥٨٥/٠- ٥٥/٣ ﻣﺸﺮوط ١ ٩٢ ٠٠٠/٠ ٣٧٢/٠- ﻣﻤﺘﺎز ﺳﻬﻤﻴﺔ ورود ﺑﻪ داﻧﺸﮕﺎه ٦٣٠/٠ ٤٦١/٢- ٣٢ ١٣٦/٠ ٣٧٢/٠- ٧٢/١ ﻣﺸﺮوط ٩٢ ١٨٧/٠ ٢٠٨/٠- ٨٨/١ ﻣﻤﺘﺎز ﻋﻼﻗﻪ ﺑﻪ رﺷﺘﺔ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ٣٠٠/٠ ٢٩٠/٣- ٣٢ ٥٩٩/٠ ٢٠٨/٠- ٨٦/٢ ﻣﺸﺮوط ٩٢ ٨٠٤/٠ ٩٠٢/٠- ٠٢/١ ﻣﻤﺘﺎز ﻓﺎﺻﻠﺔ زﻣﺎﻧﻲ ﺑﻴﻦ اﺧﺬ ٣٢ ٣٢١/٠ ٢٧٥/١- ٣٠٥/٠ ٩٠٢/٠- ١٤/١ ﻣﺪرک ﭘﻴﺶداﻧﺸﮕﺎﻫﻲ و ﻣﺸﺮوط زﻣﺎن ورود ﺑﻪ داﻧﺸﮕﺎه ٩٢ ٢٣٣/٠ ٩٨٢/٠- ٩٥/١ ﻣﻤﺘﺎز ﺗﺠﺮﺑﺔ ﻋﺎﻃﻔﻲ ٨٢٠/٠ ٢٩٢/٢ ٣٢ ٣٠٥/٠ ٩٨٢/٠- ٨٨/١ ﻣﺸﺮوط ٩٢ ٦٧١/٠ ٤٣/٠- ٧٩/١ ﻣﻤﺘﺎز ﺗﺄﻫﻞ ٨٧٣/٠ ٩٨٨/٠ ٢ ٣٢ ٠٠٠/٠ ٤٣/٠- ﻣﺸﺮوط ٩٢ ٣٢٥/٠ ٥٠٣/١- ٤٢/١ ﻣﻤﺘﺎز ﻣﻌﺪل ﭘﻴﺶداﻧﺸﮕﺎﻫﻲ ٠٠٠/٠ ٢٢٩/٤ ٣٢ ٣٤١/١ ٥٠٣/١- ٥٥/٢ ﻣﺸﺮوط ﻧﺎﻣﺔ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﻲ 231 ﻧﻤﻮدار )١( ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻣﻤﺘﺎز و ﻣﺸﺮوط ﻛﻪ درآزﻣﻮن Tﻣﻌﻨﻲدار ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺟﺪول )٠١( ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ از ﻣﻴﺎن ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﻣﻄﺮح ﺷﺪه ﺑﻴﻦ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی رﺗﺒﻪ ﻛﻨﻜﻮر ﺳﺮاﺳﺮی، وﺿﻌﻴﺖ اﺷﺘﻐﺎل، اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﻀﺎی ﻋﻠﻤﻲ ﻣﻮﺟﻮد در داﻧﺸﮕﺎه، ﻧﻮع ﺳﻬﻤﻴﻪ ورود ﺑﻪ داﻧﺸﮕﺎه، ﻋﻼﻗﻪ ﺑﻪ رﺷﺘﻪ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ، ﺗﺠﺮﺑﺔ ﻋﺎﻃﻔﻲ، ﻣﻌﺪل ﭘﻴﺶداﻧﺸﮕﺎﻫﻲ، داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻣﻤﺘﺎز و ﻣﺸﺮوط ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲداری وﺟﻮد دارد و از ﻧﺘﻴﺠﺔ ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﻔﺎﺿﻞ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﺮﻣﻲآﻳﺪ ﻛﻪ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻣﻤﺘﺎز دارای رﺗﺒﺔ ﻛﻨﻜﻮر ﺳﺮاﺳﺮی ﺑﻬﺘﺮی ﻫﺴﺘﻨﺪ، داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻣﺸﺮوط ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺷﺎﻏﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ، داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻣﻤﺘﺎز از ﻓﻀﺎی ﻋﻠﻤﻲ ﻣﻮﺟﻮد در داﻧﺸﮕﺎه ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ، داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻣﻤﺘﺎز ﺑﻴﺸﺘﺮ از داوﻃﻠﺒﺎن ﺳﻬﻤﻴﻪ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻳﺎ آزاد ﻫﺴﺘﻨﺪ."