چکیده:
مخاطب ، هدف هر برنامه رسانه ای است که باید نخست ترغیب و سپس قانع شود که پیام رسانه در راستای علاقه و نیاز اوست . مقاله حاضر، به این پرسـش اساسـی پاسـخ مـیدهـد کـه دلایـل و انگیزه های استفاده از برنامه های شبکه های ماهواره ای در میان مخاطبان دانشجویی کدامند؟ در این پژوهش ٣١٠ نفر از دانشجویان دانشگاه های غیرانتفاعی، مرکز آموزشیـ فرهنگی سما و آزاد اسلامی قائم شهر در سال ١٣٨٩ که بیننده برنامه های شبکه های ماهواره ای فارسی زبـان بودنـد بـه عنـوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. روش پژوهش از نوع پیمایشی است و گـردآوری اطلاعـات نیـز از طریق پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت . نتایج حاصل از پژوهش نشـان داد کـه دانشـجویان اغلب برای رفع نیازهای اطلاعاتی و شناختی، سـرگرمی و تفریحـی، اجتمـاعی و کسـب هویـت شخصی خود به تماشای برنامه های شبکه های ماهواره ای میپردازند. همچنین ، بـین ویژگـیهـای جمعیت شناختی مخاطبان (سن ، جنس و سطح تحصیلات ) با میزان و نحوه استفاده از برنامـه هـای شبکه های ماهواره ای رابطه وجود داشته است .
خلاصه ماشینی:
آیا بینندگان بـرای رفـع نیازهـای تفریحـی و سـرگرمی خـود بـه تماشـای برنامه های شبکه های ماهواره ای روی میآورند؟ همان طور که یافته های جدول ٢ نشان میدهد، بین میانگین به دسـت آمـده (٣/٦١) و میانگین مقیاس (٣) تفاوت مشاهده میشود، که این تفاوت را آزمون t معنـادار نشـان داده است ؛ چرا که t به دست آمده برابر با ٢٥/٨٤ از مقـدار t بحرانـی بـا درجـه آزادی ٣٠٩ در سطح ٠٥/= α یعنی ١/٦٤ بزرگ تر است .
آیا بینندگان برای تأمین نیازهای اجتماعی خود به تماشای برنامـه هـای شبکه های ماهواره ای میپردازند؟ همان طور که یافته های جدول ٤ نشان میدهد، بین میانگین به دسـت آمـده (٣/١٠) با میانگین مقیاس (٣) تفاوت مشاهده میشود، این تفاوت را آزمون t معنادار نشان داده است ؛ چرا که t به دست آمده برابر با ٢/٤٤ از مقدار t بحرانی بـا درجـه آزادی ٣٠٩ در سطح ٠/٠٥ = α یعنی ١/٦٤ بزرگ تر است .
آیا بینندگان برای کسب هویت شخصی خود به تماشای برنامـه هـای شبکه های ماهواره ای میپردازند؟ همان طور که یافته های جدول ٥ نشان میدهد، بین میانگین به دسـت آمـده (٣/١٧) با میانگین مقیاس (٣) تفاوت مشاهده میشود، که این تفاوت را آزمون t معنـادار نشـان داده است ؛ چرا که t به دست آمده برابر با ٣/٢٩ از مقدار t بحرانی با درجـه آزادی ٣٠٩ در سطح ٠/٠٥ = α یعنی ١/٦٤ بزرگ تر است .
نتایج پژوهش در خصوص رتبه بنـدی هـر یـک از نیازهـای رسـانه ای بیننـدگان در گرایش به استفاده از برنامه های شبکه های ماهواره ای نشان داد کـه بـین انـواع نیازهـای رسانه ای بینندگان تفاوت وجود دارد و ترتیب اهمیـت ایـن نیازهـا شـامل اطلاعـاتی و شناختی، تفریحی و سرگرمی، کسب هویت شخصی و اجتماعی است .