چکیده:
علیرغم سیاستگذاریهای انجام یافته در زمینه روشهای ترویج فرهنگ و معارف قرآنی در جامعه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی، راهبردها و راهکارهای عملی آن همچنان مغفول مانده است. این مقاله با تمرکز بر جامعه دانشجویی در صدد است تا راهکارهای ایجاد و تقویت انس دانشجویان با قرآن و معارف والای آن را مورد بررسی قرار دهد. فرهنگسازی در مقاطع تحصیلی پیش از دانشگاه، اتخاذ جذابترین روش در تولید و ارائه محتوا، توجه به عوامل انگیزش در مخاطب، استفاده از راهبردهای مبتنی بر «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم» و لزوم ایجاد تحول در معیارهای گزینش مربیان و مدرسان معارف قرآنی، توجه به نقش و تاثیر رسانه و هنر در تربیت پنهان جوانان و اندیشیدن جهت به کارگیری تدبیر مناسب در پاسخگویی به شبهات مطرح پیرامون قرآن و آموزههای آن، از جمله این راهکارها است
خلاصه ماشینی:
بررسی راهکارهای ایجاد و تقویت انس دانشجویان با تفسیر قرآن کورش زارع شیبانی 1 چکیده علیرغم سیاستگذاریهای انجام یافته در زمینه روشهای ترویج فرهنگ و معارف قرآنی در جامعه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی، راهبردها و راهکارهای عملی آن همچنان مغفول مانده است.
فرهنگسازی در مقاطع تحصیلی پیش از دانشگاه، اتخاذ جذابترین روش در تولید و ارائه محتوا، توجه به عوامل انگیزش در مخاطب، استفاده از راهبردهای مبتنی بر «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم» و لزوم ایجاد تحول در معیارهای گزینش مربیان و مدرسان معارف قرآنی، توجه به نقش و تاثیر رسانه و هنر در تربیت پنهان جوانان و اندیشیدن جهت به کارگیری تدبیر مناسب در پاسخگویی به شبهات مطرح پیرامون قرآن و آموزههای آن، از جمله این راهکارها است .
comتاریخ دریافت: 19/11/1391 تاریخ پذیرش: 12/6/1392 طرح مسئله عصر حاضر، در ظاهر اوج قدرت نمایی شیطان و افول ارزشهای دینی است، به گونهای که برخی دوران خدامحوری را تمام شده تلقی کردهاند؛ (کرد فیروزجایی، 1386: 157) اما این سرابی است که چند روزی بیش جلوهگر نباشد که «جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا» (اسراء / 81) امروزه عطش نیاز به دستورهای حیاتبخش قرآن، مرزهای کشورها را درنوردیده و بسیاری از اندیشمندان کشورهای غربی برای نجات، چشم به نسخه قرآن دوختهاند.
(بقره / 97، نحل / 89 و 102، نمل / 2، احقاف / 12، یونس / 57، اسراء / 82) برای ایجاد انس پایدار در افراد ایجاد انگیزه و میل اولیه ضروری و حیاتی است اما در آموزش قرآن و علوم دینی رسمی، به این امر به صورت علمی توجه کمی شده است.