چکیده:
هدف: داشتن فرزند کمتوان ذهنی، موجب استرس در محیط خانواده میشود که تاثیر آن میتواند بهصورت اضطراب و افسردگی در مادر متجلی شود. تحقیق حاضر، با هدف بررسی تاثیر آرامشآموزی در کاهش اضطراب و افسردگی مادران دارای کودک کمتوان ذهنی انجام گرفت. روش: این تحقیق یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح دو گروهی ناهمسان با پیشآزمون و پسآزمون است که در آن، ابتدا 20 نفر از مادرانی که قادر به شرکت مستمر در کلاسهای آرامشآموزی بودند، بهعنوان گروه آزمایش و سپس 20 نفر از مادران از طریق همتاسازی با گروه آزمایش به لحاظ پارامترهایی مانند میزان اضطراب و افسردگی، سطح سواد، سطح تحصیلات، شدت کمتوانی ذهنی فرزند، بهعنوان گروه گواه انتخاب شدند. تمرینات گروهی آرامشآموزی بهمدت دو ماه، سه روز در هفته، برای گروه آزمایش انجام گرفت. اطلاعات درباره اضطراب و افسردگی مادران هر دو گروه، به کمک پرسشنامههای اضطراب بک و افسردگی بک-II در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون، کسب شد. دادهها با تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج تحلیلها نشان دادند که انجام تمرینات آرامش هم برای کاهش علایم اضطراب مادران (001/0P< ; 45، 1=df، 7/57=F) و هم برای کاهش علائم افسردگی مادران (001/0P< ; 45، 1=df، 2/51=F) موثر واقع شده است. نتیجهگیری: در کل این تحقیق نشان داد که تکنیک آرامشآموزی کوتاه طراحیشده در این آزمایش، توانست اضطراب و افسردگی مادران شرکتکننده در این آزمایش را کاهش دهد.
Objective: The aim of the present study was to examine the effect of relaxation training on reducing of anxiety and depression in mothers of children with intellectual disabilities.
Method: The study was a quasi-experimental research with two
heterogeneous groups design with pretest and posttest. First، 20 mothers who were regularly able to participate in the classes of relaxation training were selected as experimental group and then، 20 mothers were also selected as control group via
parameters such as the rate of anxiety and depression، literacy level، educational level، and severity of intellectual disabilities in the child. The group exercises of relaxation training have been conducted for experimental group three times a week for 2 months. Data of mothers’ anxiety and depression in both groups were obtained by Beck Anxiety Inventory and Beck Depression Inventory- II in two stages of pretest and posttest. The data were analyzed with covariance analysis.
Results: The findings indicated that relaxation training exercises were effective in decreasing symptoms of both anxiety (P<0.001) and depression (P<0.001) of mothers.
Conclusion: Generally، the results indicated that the short-term relaxation training technique designed in this research could reduce anxiety and depression of mentally retarded children's mothers participated in this study.