چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر عزت نفس و توانایی حل مسئله در دانش آموزان دختر سال اول راهنمایی شهرستان بروجن در سال تحصیلی 89-88 انجام شد.
روش: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه است. در این پژوهش از 1720 دانش آموز دختر اول راهنمایی، دو کلاس به روش تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و آزمودنی ها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. هر دو گروه پرسشنامه سبک های حل مسئله لانگ و کسیدی(1996) و عزت نفس کوپر اسمیت (1967) را تکمیل کردند و سپس برنامه فلسفه، به کودکان گروه آزمایش به مدت 15 جلسه، هر هفته 2 جلسه آموزش داده شد. به گروه گواه آموزشی در این زمینه ارائه نشد. در پایان دوره مجددآ هر دوگروه پرسشنامه های مذکور را تکمیل کردند. نتایج با روش تحلیل کوواریانس تحلیل شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد برنامه مذکور به طور معناداری عزت نفس گروه آزمایش را افزایش داده و از سوی دیگر به افزایش معنادار استفاده از سبک حل مسئله مسئله مدار و کاهش معنادار در سبک هیجان مدار منجر شده است.
نتیجه گیری: این برنامه می تواند در بهبود مهارت های شناختی و اجتماعی دانش آموزان موثر واقع شود هدف از برنامه آموزش فلسفه به کودکان این است که کودکان تبدیل همانگونه سازندگان آن معتقدند هدف این برنامه این است کودکان، انسان هایی متفکرتر، انعطاف پذیرتر، باملاحظه تر و منطقی تر شوند.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي برنامۀ آموزش فلسفه به دانش آموزان دختر بر عزت نفس و توانايي حل مسئله آن ها محمدياسين سيفي گندماني: مربي آموزشيار دانشگاه پيام نور فرهاد شقاقي: دانشيار دانشگاه پيام نور سارا کلانتري ميبدي: کارشناس ارشد روان شناسي چکيده هدف : اين پژوهش با هدف تعيين تأثير برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان بر عزت نفس و توانايي حـل مسـئله در دانـش آمـوزان دختـر سـال اول راهنمايي شهرستان بروجن در سال تحصيلي ٨٩-٨٨ انجام شـد.
Haynes 68 فصلنامه روان شناسي کاربردي/ سال ٥/ شماره ٢ (١٨)/ تابستان ١٣٩٠ تمرين در مورد يافتن دلايل خوب براي داوري، کودکان را تحت نوعي آموزش قرار مـيدهـد کـه افق ديد آن ها را وسيع تر مي کند و به کودکان ياد ميدهد که چگونه ميتواننـد بهتـر بيانديشـند (صفايي مقدم ، مرعشي، پاک سرشت ، باقري و سپاسي ، ١٣٨٥).
Burke & Williams 71 صورت گروهي انجام مي گرفت و از طرفي امکان انتخاب تصادفي تک تک افراد و قرار دادن آن هـا در گروه آزمايش و گواه به دليل عدم امکان تغيير برنامۀ کلاسي دانش آمـوزان وجـود نداشـت ، از بين دو مدرسۀ دخترانه که به روش خوشه اي تصادفي انتخـاب شـده بـود، يـک مدرسـه کـه بـه ميانگين ويژگيهاي اقتصادي - اجتماعي جامعۀ مورد نظر نزديکتر بـود، انتخـاب شـد.
بررسي تأثير روش اجتماع پژوهشي در برنامۀ آموزش فلسفه بـه کودکـان بـر 80 فصلنامه روان شناسي کاربردي/ سال ٥/ شماره ٢ (١٨)/ تابستان ١٣٩٠ پرورش مهارت هاي استدلال دانش آموزان پس پايۀ سوم راهنمايي مدرسه نمونه دولتـي اهـواز.
Philosophy for Children Hawai'i and its influence on the development of students' reflective thinking in classroom discussions.