چکیده:
پژوهش حاضر با هدف اعتبار، روایی و هنجار یابی پرسشنامه علائم مرضی کودکان بر روی کودکان کاردر شهر کرج اجرا شده است. به همین منظور 300 نفر(132 دختر 168 پسر) کودکان خیابانی که در سال 89-1388 مشغول به تحصیل در مرکز نگهداری کودکان کار و خیابان واقع در شهر کرج بودند، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه علائم مرضی کودکان که شامل دو فرم والد و معلم می باشد و همچنین پرسشنامه افسردگی ماریا کواکس بر روی آزمودنی ها اجرا گردید و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان می دهند که مقدارضریب روایی همگرای خرده مقیاس افسردگی فرم والد آزمون با آزمون افسردگی ماریا کواکس30/0 و مقدارضریب روایی همگرای خرده مقیاس افسردگی فرم معلم آزمون با آزمون افسردگی ماریا کواکس45/0 است که نشان می دهد مقیاس علائم مرضی کودکان از روایی قابل قبولی برخوردار است. چرخش عامل ها به شیوه واریماکس نشان می دهدکه ساختار نظری فرم معلم پرسشنامه از 7 عامل (بیش فعالی-تکانشی و لجبازی –نافرمانی، سلوک، اضطراب فراگیر، بی توجهی، افسردگی، اسکیزوفرنی، اتیسم) اشباع شده است که رویهم 11/53 درصد واریانس کل پرسشنامه را تبیین می کند. مقدار ضریب اعتبار به روش هماهنگی درونی برای فرم والد 94/0 و برای فرم معلم 96/0 است. همچنین همبستگی های متقابل خرده مقیاس های دو فرم والد و معلم معنادارهستند.
خلاصه ماشینی:
به همین منظور٣٠٠ نفر(١٣٢ دختر ١٦٨ پسر) کودکان خیابانی که در سال ٨٩-١٣٨٨ مشغول به تحصیل در مرکز نگهداری کودکان کار و خیابان واقع در شهر کرج بودند، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه علائم مرضی کودکان که شامل دو فرم والد و معلم می باشد و همچنین پرسشنامه افسردگی ماریا کواکس بر روی آزمودنی ها اجرا گردید و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرف.
با توجه به اینکه سنجش اختلالهای روانی یک مولفه مهم در ارزیابی و درک بهداشت روانی و سلامت کودکان محسوب می شود، مقصود از این مطالعه آن است که آیا پرسشنامه علائم مرضی کودکان از اعتبار و روایی کافی برای اندازه گیری و ارزیابی علائم مرضی کودکان خیابانی برخورار است ؟ پرسشنامه علائم مرضی کودکان از چند عامل اشباع شده است ؟آیا می توان از این پرسشنامه به عنوان ابزاری جهت شناسایی و غربال کودکان و نوجوانان خیابانی دارای اختلالهای رفتاری و هیجانی استفاده نمود؟ روش جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان ١٥ – ٧ ساله شهر کرج در سال تحصیلی ٨٩ – ١٣٨٨ تحت حمایت انجمنهای مختلف کودکان کار و خیابان می باشند و تعداد آنها برطبق آمار ١٥٠٠ نفر گزارش شده است .
این ٧ عامل روی هم ٥٣/١٠٥ در صد کل واریانس فرم معلم مقیاس علائم مرضی کودکان (٤-CSI) را تبیین می کنند که نشان می دهد این پرسشنامه از روایی کافی برخوردار است .
Perported in Gadow and sprafkin (1997), child symptom Inventory-4 norms manual.
- Devincent CJ, Gadow KD (2009), Relative clinical utility of three child symptom inventory-4 scoring algorithms for differentiating children with autism spectrum disorder VS.