چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین راهبردهای شناختی و فراشناختی و اضطراب ریاضی با عملکرد ریاضی دانشآموزان بود. جامعة تحقیق حاضر شامل کلیة دانشآموزان پایه اول دبیرستانهای دخترانه شهر تهران بود که در سال تحصیلی90-89 در این مدارس مشغول به تحصیل بودند. که از این بین تعداد 180 دانشآموز سال اول متوسطه به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و در پژوهش حاضر شرکت نمودند. گروه نمونه با استفاده از آزمون محقق ساخته عملکرد ریاضی، مقیاس اضطراب ریاضی و پرسشنامه راهبردهای شناختی باصری مورد ارزیابی قرار گرفتند. روش تحقیق حاضر نیز همبستگی بوده که در حیطة تحقیقات کاربردی جای میگیرد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای حاصله از پرسشنامهها، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغییری استفاده به عمل آمد. در نهایت، یافتههای تحقیق نشان میدهد رابطه معنیداری بین راهبرد شناختی بسط و اضطراب ریاضی در دانشآموزان سال اول دبیرستان در سطح 0/05= a رابطه وجود دارد. رابطه بین راهبردهای شناختی و فراشناختی و عملکرد ریاضی در دانشآموزان نیز تائید شد. در نهایت رابطه بین اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی هم در سطح 0/01= a مورد تائید قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
ددر نهایت ، یافته های تحقیق نشان میدهد رابطه معنیداری بین راهبرد شناختی بسط و اضطراب ریاضی در دانش آموزان سال اول دبیرستان در سطح ٠٠٥=a رابطه وجود دارد.
در ایران نیز ملکی (١٣٨٤) طی پژوهشی تحت عنوان تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر افزایش یادگیری و یادداری متون درسی مختلف با مطالعه ٢٧٠ دانش آموز سال اول متوسطه شهر تهران به این نتیجه رسید که استفاده از راهبردهای شناختی باعث بهبود عملکرد در دروس تفهیمی مانند درس ریاضی میشود اما بین استفاده از راهبردهای فراشناختی و عملکرد ریاضی رابطه ای مشاهده نشد.
بنابراین مسئله اساسی در پژوهش حاضر آن است که آیا بین راهبردهای شناختی و فراشناختی و اضطراب ریاضی با عملکرد ریاضی دانش آموزان رابطه وجود دارد؟ روش طرح پژوهشی حاضر یک طرح همبستگی است .
در این پژوهش رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی و اضطراب ریاضی با عملکرد ریاض ی دانش آموزان مورد مطالعه قرار میگیرد.
همچنین یافته ها نشان داد که بین راهبردهای شناختی بسط و مرور ذهنی و راهبرد فراشناختی نظازت بر ادراک و عملکرد ریاضی دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد.
در این پژوهش نیز همانطور که در پیشینه نظری و عملی تحقیق آورده شده است بین راهبردهای شناختی و فراشناختی و عملکرد دانش آموزان رابطه معنادار بدست آمد.
Correlates of Academic Procrastination and Mathematics Achievement of University Undergraduate Students, Eurasia Journal of Mathematics, Science Technology Education,, 3(4), 363-370 - Akinsola, Mojeed Kolawole.
Teacher Variables As Predictors of Academic Achievement of Primary School Pupils Mathematics, International Electronic Journal of Elementary Education,.