چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش راهبرد «پرسشگری متقابل هدایتشده در گروه همتایان» بر تفکر انتقادی دانشآموزان دختر پایۀ راهنمایی است. روش تحقیق از نوع روش نیمه و طرح دو گروهی با پیشآزمون و پسآزمون بوده است. آزمودنیها شامل 60 دانشآموز سوم راهنمایی شهر خمین بودند که 30 نفر به عنوان گروه آزمایش برای آموزش غیرمستقیم مهارتهای تفکر و 30 نفر به عنوان گروه شاهد برای آموزش با برنامة جاری مدرسه درنظر گرفته شدند. انتخاب اعضای هر دو گروه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انجام شد. ابزار بهکار گرفتهشده در پژوهش آزمون تفکر انتقادی کرنل بوده و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل کوواریانس استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که آموزش پرسشگری به شیوۀ فوق موجب افزایش تفکر انتقادی در گروه آزمایش میشود.
خلاصه ماشینی:
تأثیر آموزش راهبرد «پرسشگری متقابل هدایت شده در گروه همتایان » بر تفکر انتقادی دانش آموزان دختر پایة سوم راهنمایی رحیم بدری گرگری * مریم خانلری ** چکیده هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش راهبرد «پرسش گری متقابـل هدایت شده در گروه همتایـان » بـر تفکـر انتقـادی دانـش آمـوزان دختـر پایـة راهنمـایی اسـت .
هرچنـد آموزش تفکر انتقادی به طور انفرادی می تواند اجرا شود و یا فراگیـر بـه مهـارت شـناختی دست یابد، ولی هدف در پرسش گری متقابل هدایت شـده در گـروه همتایـان یـادگیری از طریق تعاملات اجتماعی است و تأکید معلم برای ایجاد محیط اجتماعی و تعاملات با ایـن هدف انجام می شود تا فراگیر تحت تأثیر این موقعیـت هـا قـرار گیـرد و تغییـر در سـاخت شناختی وی ایجاد شود (سیدین و دیگران ، ١٣٨٧).
(Popila, 2011) در پژوهشی که توسط وقار سیدین و همکاران (١٣٨٧)، دربارة تأثیر راهبرد پرسش گری متقابل هدایت شده در گروه همتایان بر مهارت هـای تفکـر انتقـادی و آگـاهی فراشـناختی ، دانشجویان انجام شد، نتایج نشان داد به کارگیری این راهبرد در دانشجویان می تواند منجر به توسعة مهارت های تفکر انتقادی ــ به مثابة یکی از رسالت های مهم آموزش عالی ــ شـود.
با توجه به اهمیت پرورش تفکر انتقادی در دانش آموزان (معروفـی و دیگـران ، ١٣٨٧)، تأیید اثربخشی روش غیرمستقیم آموزش تفکر انتقادی در دانـش آمـوزان ( Johnson ,١٩٨٩ and Johnson؛ حسینی ، ١٣٨٨؛ شعبانی ، ١٣٨٠)، و بالأخره نتایج متناقض پژوهشی در زمینة نقش جنسیت در تفکر انتقادی و آموزش آن ( ١٩٩٧ ,Facione and Facione؛١٩٩٧ ,Facoin؛ ١٩٩٠ ,Martinz-Ponz and Zimmerman) پژوهش حاضر با هـدف تعیـین تـأثیر آمـوزش غیرمستقیم تفکر با کمـک راهبـرد پرسـش گـری متقابـل هـدایت شـده بـر تفکـر انتقـادی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی انجام گرفت .