چکیده:
پس از دوره اقتصادی صنعتی که همراه با تغییرات و تحولات بسیاری در زندگی بشر و نظام های بشری بود، هم اکنون مواجهه با دوره جدیدی از زندگی بشر تحت عنوان انقلاب الکترونیکی هستیم . یکی از مظاهر این انقلاب الکترونیکی ، تجارت از طریق تلفن همراه می باشد. امروزه این سبک نوین از تجارت در بخش های وسیعی از جهان، بویژه کشورهای در حال توسعه مورد استفاده قرار می گیرد. حال مسئله اصلی و بنیادی آن است که چگونه می توان مدل توسعه چنین تجارتی را در ایران طراحی و تبیین نمود. به منظور حل این مسئله ، تحقیق اکتشافی حاضر شکل گرفت و محقق ، پس از وزندهی به عوامل مستخرج از مبانی نظری و گویه سازی برای آنها، توسط پانل صاحب نظران دلفی ـ طی چهار مرحله ـ به ابعاد سه گانه (تکنولوژیکی ، شخصیتی و اجتماعی ) و دوازده مولفه نوظهور دست یافت . این مولفه ها، صورتبندی مدل مفهومی توسعه تجارت از طریق تلفن همراه را رقم زدند. آزمون مدل مفهومی پیش - گفته ، در جامعه مجازی ایرانیان با پرسشنامه طراحی شده و استفاده از نرمافزار آموس به انجام رسید. داده های جمع آوری شده با استفاده از مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . بدین منظور ابتدا با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی روابط سازه های تحقیق مورد آزمون قرار گرفته سپس با استفاده از تحلیل مسیر فرضیات مورد آزمون قرار گرفته است . نهایتا این پژوهش با رویکرد آیندهپژوهی و افزودن بعد زمان به ابعاد سه گانه به پویایی مدل پرداخته است .
After the industrial economy span that caused many changes in the human life and the human systems، now we are facing a new era in the electronic revolution. One of the symbols of this electronic revolution is Mobile Commerce. Nowadays، this new style of trading has been used in many parts of the globe especially، in the developing countries.
Now the fundamental question is how to design and explain the business development model. To solve this issue، the present exploratory study has been conducted، with the scoring and weighting the extracted factors and making items for them، by the Delphi panel of experts (during four rounds)، the researcher found three dimensions (technological، social and personality) and twelve new variables. These variables formed the conceptual model of Mobile Commerce. The conceptual model has been examined in the Iranian Virtual Society with designed questionnaire and using AMOS software. The collected data were analyzed using Structural Equation Modeling. For this purpose، initially the structural relationships have been tested by using Confirmatory Factor Analysis، then with a Path Analysis approach the hypotheses have been examined. At the end this research، with the future studies approach and adding the time dimension to the three dimensions، makes the model more dynamic.
خلاصه ماشینی:
بررسی های صورت گرفته توسط محقق با استفاده از مراجعه به فهرست پژوهش های انجام شده و جستجوی رایانه ای از طریق اینترنت نشان می دهد تاکنون در جامعه مجازی ایران هیچگونه تحقیق پژوهشی و دانشگاهی در ارتباط با تجارت از طریق تلفن همراه در کشور انجام نگرفته است ؛ اگرچه شاید سرنخی از نوشته های پراکنده و محدودی در رسانه های مختلف می توان از آن یافت .
در این تحقیق ابتدا مولفه های اصلی توسعه تجارت از طریق تلفن همراه از عمق ادبیات تحقیق و مبانی نظری و مصاحبه های اکتشافی پیرامون موضوع استخراج شده و سپس به کمک تکنیک دلفی و با استفاده از نقطه نظرات خبرگان و متخصصان و امتیازدهی به ٣٨ مولفه دور اول و دوم دلفی ، نهایتا ١٢ مولفه شناسایی و در طراحی مدل مورد استفاده قرار گرفت .
نهایتا طی چهار مرحله توزیع پرسشنامه و نظر خواهی از اعضای پانل دلفی توافق مورد نظر در بین خبرگان و متخصصان بر سر ابعاد سه گانه و مولفه های هر بعد حاصل شد که در ادامه به توضیح اجمالی ابعاد سه گانه (تکنولوژیکی – شخصیتی – اجتماعی ) خواهیم پرداخت : ٥-١- بررسی بعد تکنولوژیکی اطمینان ساختاری این مولفه بر ایده شکل گیری اطمینان به محیط الکترونیکی به عنوان یک کل و در نتیجه آن اطمینان به تکنولوژی اشاره می کند و در مطالعات بسیاری نیز مورد بررسی قرار گرفته است ([٢]، [٦]).
, "Assessing the factors influencing university instructors adoption of web-based learning systems using an integrated model", Journal of Management Research in Iran, Vol. 17 (1), 2013 .