خلاصه ماشینی:
"ملاقات با هستی به وقت هنر نوع هنری در ایران معاصر و اقتضائات دوران مدرن علیرضا سمیعی اشاره: آیا آنچه پدیدآورندهی اثر هنری میخواهد بیان کند با آنچه اثر هنری وی بیان میکند و با آنچه مخاطب درمییابد، یکسان است؟ آیا پدیدآورندهی اثر هنری، میتواند هر سخنی را بیان کنند و هر فرمی را برگزینند؟ در این مقاله با تأکید بر جدایی اثر در ذهن مؤلف و اثری که واقعا در خارج صورتبندی میشود و همچنین توجه به اقتضائات زمانه، به این موضوع پرداخته شده است که چرا در زمانهی ما شعر بیمخاطب است و شاعران بهسختی سخن میگویند و یا اگر می گویند، شعر را وسیلهی بیان مقصود خویش قلمداد میکنند.
پیش از خردهگیری به خودرأیی، باید ببینیم این هوا از کجا به سر کسانی افتاده؛ زیرا تبدیل به یک خواست کموبیش عمومی شده و حتی صورت ژست سیاستمداران فرهنگی را به خود گرفته و در برنامههای سیاست فرهنگی جا باز کرده است.
عارف قزوینی نوشته بود: «نالهی مرغ اسیر این همه بهر وطن است/ مسلک مرغ گرفتار قفس همچو من است» و نسیم شمال سروده بود: «نیستی آزاد در ایران ویران ای قلم/ ایها شاعر تو هم از شعر گفتن لال باش» و میرزاده عشقی که غزل مشهورش را با «بدان سرم نگفتی بر عذار یار کنم/ گرفته اشک ره دیدهام چه کار کنم» و با همین حس شبهعاشقانه ناگهان مینویسد: «شراب مرگ بنوشم به راه عشق وطن/ روا بود که بدین مستی افتخار کنم».
موضوع، ماهیت هنر جدید است (اگر بتوانیم از عبارت ماهیت استفاده کنیم)؛ از بحث در قس و ثمین کار نهادها بگذریم و روی سخن به هنرمندانی بگردانیم که با این نهادها همسو هستند."