چکیده:
گسترش شهرنشینی، استفاده روز افزون از اتومبیل شخصی و محدودیت توسعه شبکههای ارتباطی برمشکل ازدحام ترافیکی بویژه در شهرهای بزرگ کشور افزوده است. از تبعات چنین وضعیتی، حوادث زیاد رانندگی و خسارتهای ناشی از آن است. در این مقاله کوشش شده است که الگوی توزیع فضایی حوادث ترافیکی و دلایل احتمالی آن در شهر شیراز مورد بررسی قرار گیرد. روش تحقیق ترکیبی (توصیفی- تحلیلی و پیمایش ) است و اطلاعات مورد نیاز از روشهای کتابخانهای و میدانی گردآوری شده است. از مهمترین نتایج این تحقیق آن است که تقاطعهای خیابان و بولوار در سال 1388 در شهرشیراز با داشتن 15261 فقره حادثه ترافیکی در بین معابر شهر شیراز، رتبه اول داشته است. بعد از خیابانها و بولوار، تقاطع چهار راه با داشتن 1340 فقره حادثه ترافیکی رتبه دوم داشته است. بنابراین انتقال بخشی از خدمات اداری و تجاری از خیابانهای مرکزی به مناطق پیرامون، استفاده از سیستمهای هوشمند حمل و نقل، فرهنگسازی و تعریض معابر در سطح شهر شیراز میتواند به بهبود وضعیت ترافیک و کاهش حوادث ترافیکی کمک کند.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره 1: آمار حوادث ترافیکی در استان فارس 1387-1382 سال جمع حوادث حوادث درون شهری حوادث برون شهری تعداد درصد تعداد درصد 1382 24600 19137 77180 5463 20/22 1383 25212 18207 21/72 7005 79/27 1384 36811 30046 63/81 6765 37/18 1385 51475 45468 33/88 6007 64/11 1386 34203 27504 41/80 6699 59/19 1387 46515 35157 58/75 11358 42/24 ماخذ: معاونت برنامه ریزی استانداری فارس، سالنامههای آماری 1387-1382 و محاسبات نگارنده گان با توجه به وضعیت کالبدی و عدم تطابق توسعه زیر ساختهای ارتباطی با میزان افزایش اتومبیل، گسترش بافتهای فرسوده، عدم توسعه مناسب تجهیزات کنترل هوشمند در سطح معابر، پایین بودن سطح فرهنگ رانندگی، عدم رعایت کامل قوانین رانندگی و عدم ساخت مترو در سطح شهر شیراز باعث شده است که این شهر در مقایسه با شهرهای هم وزن وحتی شهرهای بزرگتر دارای حوادث ترافیکی بیشتری باشد (جدول شماره 2).
جدول شماره 9- طبقه بندی تقاطعهای سه راه برمبنای تعداد حوادث ترافیکی در شهر شیراز در سال 1388 ردیف اهمیت معابر از نظر حوادث ترافیکی کل حوادث ترافیکی تعداد تقاطع سه راه متوسط تعداد حادثه در هر سه راه درصد کل از حوادث شهر گروه اول تقاطعهای سه راه با حوادث ترافیکی خیلی زیاد 101 1 101 54/0 گروه دوم تقاطعهای سه راه با حوادث ترافیکی زیاد 0 0 0 0 گروه سوم تقاطعهای سه راه با حوادث ترافیکی متوسط 54 1 54 29/0 گروه چهارم تقاطعهای سه راه با حوادث ترافیکی کم 144 5 8/28 77/0 گروه پنجم تقاطعهای سه راه با حوادث ترافیکی خیلی کم 228 36 33/6 22/1 ماخذ: معاونت راهنمایی و رانندگی استان فارس (1388) و محاسبات نگارندگان براساس جدول شماره9، در گروه اول، 101 فقره حادثه ترافیکی در 1 تقاطع سه راه اتفاق افتاده است که این تعداد حادثه در تقاطع سه راه ورودی شهرک گلشن است، علت بالا بودن حوادث ترافیکی در این تقاطع این بوده که این تقاطع در محل اتصال بلوار امیرکبیر است."