چکیده:
رایانه و نفوذ گسترده آن در عصر حاضر باعث شده که هر کسی به نحوی با این فن آوری درگیر شده و با آن سروکار داشته باشد. این تقاضای روبه گسترش برای بسیاری از افراد با اضطراب و استرس همراه است. لذا به منظور بررسی میزان اضطراب رایانه در سازمانهای ورزشی ایران تحقیقی از نوع همبستگی اجرا و تعداد574 نفر از مدیران و کارشناسان با استفاده از نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه استاندارد اضطراب رایانه هاینس، گلاس و نایت(1987)بود که روایی صوری و محتوایی آن را گروهی از متخصصین صاحب نظر دانشگاهی مورد تایید قرار دادند. برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی تاییدی، t مستقل، ضرایب همبستگی دو رشته - نقطه ای (rPbis) و رشته ای کلی (rser)، تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. یافته ها نشان دادند بین سن(821/0≤P) و جنس(599/0≤P) با اضطراب رایانه رابطه معنی داری وجود ندارد اما این رابطه در سطح تحصیلات(025/0≥P)، پست سازمانی(035/0≥P)، سابقه کار(037/0≥P) و میزان تجربه(004/0≥P) با رایانه معنیداری بود. بین اضطراب رایانه در سازمان تربیتبدنی، فدراسیونهای ورزشی و اداره کل تربیتبدنی مدارس تفاوت معنی داری بدست آمد(037/0≥P، 339/3= F2،347). درنهایت میتوان گفت اضطراب ناشی از رایانه، فرآیندی پویا و چند سویه است، ابعاد گوناگون و پیچیدگی قابل توجهی دارد که نباید به طور ساده به آن نگاه و موردمطالعه قرار داد.
Todays، computer and its widespread influence have caused anyone involved with the technology، and it is dealing.The growing demand of expansion is associated with anxiety and stress for many people.Therefore; researcher performs a correlation study in order to study computer anxiety in sport organizations and was selected 574 of managers and experts by using a random sampling. Standard instrument was computer anxiety questionnaire from Heinz، Glass and Knight (1987) that a group of University experts confirmed it.For the analysis of data، confirmatory factor analysis، t independent، correlation coefficients of two series - the point (rPbis) and (rser)، one-way analysis of variance was used the.Results showed that there is no significant relationship between age (P≥0.821) and sex (P≥0.599) with computer anxiety but the relationship between level of education (P≤0.025)، organizational post (P≤0.035)، experience (P≤ 0.004) with computer anxiety was significantly.There is significant difference between computer anxiety in the physical education organization، sport federations and Physical Education in schools (F2،37 =3.339، P≤0.037). Finally، computer anxiety is a dynamic process and has different dimensions and complexity that should not simply look at it and studied.
خلاصه ماشینی:
بررسی میزان اضطراب رایانه در سازمانهای ورزشی ایران سردار محمدی* 1 (تاریخ دریافت: 14/06/92– تاریخ تصویب: 26/09/92) چکیده رایانه و نفوذ گسترده آن در عصر حاضر باعث شده که هر کسی به نحوی با این فنآوری درگیر شده و با آن سروکار داشته باشد.
یافتهها نشان دادند بین سن(821/0≤P) و جنس(599/0≤P) با اضطراب رایانه رابطه معنیداری وجود ندارد اما این رابطه در سطح تحصیلات(025/0≥P)، پست سازمانی(035/0≥P)، سابقه کار(037/0≥P) و میزان تجربه(004/0≥P) با رایانه معنیداری بود.
بعضی از تحقیقات انجامگرفته نشان دادند که یکسوم دانشجویان دانشگاهها یکی از انواع ترس از فنآوری را تجربه Techno-Phobia Todman et al Bronson Howard Glass Necessary Bozionelos Okebukola میکنند (راسن 1 ، 1995؛ کریستوفرسون و همکاران 2 ، 2006).
) یافتهها نشان دادند بین سن و جنس با اضطراب رایانه رابطه معنیداری وجود ندارد اما این رابطه در سطح تحصیلات، پست سازمانی، سابقه کار و میزان تجربه با رایانه معنیداری است(جدول 2).
) ٭ 05/0 ≥P یافتهها نشان دادند که اضطراب رایانه در سازمان تربیتبدنی، فدراسیونهای ورزشی و اداره کل تربیتبدنی مدارس متفاوت است(جدول 3).
بعضی از یافتههای حاصل از پژوهش سایر محققین که با یافتههای تحقیق حاضر نیز همخوانی دارد، نشان داد افراد با سطوح تحصیلی مختلف، واکنش متفاوتی در برابر اضطراب رایانه از خود نشان دادند و نیز اذعان داشتند که با بالا رفتن سطح تحصیلات فرد، میزان اضطراب رایانه به دلیل استفاده بیشتر از رایانه، کمتر گزارش گردیده است (راسن، 1993).
پس هراندازه میزان یادگیری یک فنآ Rosen et al Temple Wilfong et al Hassan Hill Gos Pina وری زیاد باشد میزان استرس و ترس یا اضطراب ناشی از آن فنآوری(در اینجا رایانه) نیز کمتر خواهد شد.
"Age differences in computer anxiety: The role of computer experience, gender and education".