چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی و مقایسه برنامههای ورزشی سیمای استانها از نظر شکلی و محتوایی با تاکید بر پاسخ به این پرسش است که وضعیت محتوای برنامههای ورزشی سیمای استانها تا چه اندازه منعکسکننده ورزشهای بانوان میباشند؟ و آیا تفاوتی بین شبکههای مورد بررسی در زمینه پوشش ورزش بانوان و جنسیت وجود دارد؟ و در نهایت تصویری جامع از شیوه پرداختن به ورزش بانوان در شبکههای استانی بدست آید. روش پژوهش از نظر استراتژی توصیفی، مسیر اجرا تحلیل محتوا و هدف کاربردی میباشد. جامعه مورد بررسی برنامههای ورزشی تلویزیونی سیمای استانهای لرستان، تهران، کرمانشاه و مرکزی در سال 1391 بود. چهار شبکه استانی در طول یک فصل،سپس یک ماه و در نهایت یک هفته بصورت تصادفی از تاریخ 16/10/91 تا 22/10/91 انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. جمعآوری اطلاعات بر اساس برگه کدگذاری محقق ساخته و با توجه به دستورالعمل کدگذاری صورت پذیرفت. بر اساس یافتههای حاصل از تحقیق، 9/57% کل برنامهها بدون جانب داری جنسیتی تنها در قالب بخش خبر ورزشی نمایش برنامه داشتهاند، استان لرستان با 8/16% برنامه ورزشی در مورد آقایان و استان کرمانشاه با 2/23% برنامه ورزشی بدون جانبداری جنسیتی در رتبه اول قرار دارند، و هیچکدام از شبکههای استانی در برنامههای خود پوششی از ورزش بانوان به نمایش نگذاشتند. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که شبکههای تلویزیونی استانی از یک نظام جامع و هماهنگ با افق رسانه ملی در پوشش برنامههای ورزشی بانوان استفاده نمیکنند و لازم است عدالت طلبی در پوشش جنسیت در برنامههای ورزشی سرلوحه شبکههای استانی قرار بگیرد.
The purpose of this study was to compare the sports television networks in terms of mind content، within emphasis on answering the question that the content to television programs، sporting status to what extent they reflect women's sports? And the difference between a network of women and gender in sports coverarge? Finally، a comprehensive picture of how to deal with women's sports the provincial network is achieved. Methods of descriptive strategies، content purpose of his application is running.The face of television sports programs، Lorestan، Tehran، Kermanshah and Central Provinces were in1391. Four provincial networks during as easonthana month and finally a week from 10.16.91 to 22.10.91were randomly selected and examined. According to data collected by the researcher coding sheet and coding was done according to the instruction. Based on the findings of the study، 57.9% of the programs you not have sex only in the context to sports news show program، The province of Lorestan with 16.8% men and province of Kermanshah with 23.2% of the exercise program، fitness program، without the gender you a rein the first place، And any of the provincial network sin their coverage of women's sports programs did not show. According to the results، we can conclude that a comprehensive and coordinated system of provincial television networks horizon national media coverage of women's sports programs do not use and the coverage of gender justice in the provincial television sports programs should be prioritized.
خلاصه ماشینی:
تحلیل محتوای برنامههای ورزشی سیمای استانها با تأکید برپوشش ورزش بانوان حمید قاسمی* 1 ،ابوالفضل فراهانی 2 ، زهرا شاکرمی 3 ، سید سعید حسینی 4 (تاریخ دریافت: 26/06/92 – تاریخ تصویب: 26/09/92) چکیده هدف از این تحقیق بررسی و مقایسه برنامههای ورزشی سیمای استانها از نظر شکلی و محتوایی با تأکید بر پاسخ به این پرسش است که وضعیت محتوای برنامههای ورزشی سیمای استانها تا چه اندازه منعکسکننده ورزشهای بانوان میباشند؟ و آیا تفاوتی بین شبکههای مورد بررسی در زمینه پوشش ورزش بانوان و جنسیت وجود دارد؟ و در نهایت تصویری جامع از شیوه پرداختن به ورزش بانوان در شبکههای استانی بدست آید.
شبکه لرستان 8/16% برنامه ورزشی را در مورد آقایان و استان کرمانشاه 2/23% برنامه ورزشی بدون جانبداری جنسیتی نمایش میدهند وهیچکدام از شبکههای استانی در برنامههای خود پوششی از ورزش بانوان نداشتهاند؛اما باید توجه داشت که تلویزیون مورد اعتمادترین و تأثیرگذارترین رسانه ازنظر جامعه ورزشکاران میباشد همانطور که تحقیق قاسمی (1390) در خصوص نقش اعتماد به رسانههای ورزشی در میزان اثرگذاری بر ورزشکاران دختر نشان داد بین اعتماد به رسانه و تأثیرگذاری رسانههای ورزشی در بین دختران ورزشکار رابطه معنیداری وجود دارد.
نتایج تحقیق با تحقیق کرمی (1390) با عنوان تحلیل محتوای برنامههای ورزشی شبکههای تلویزیونی کشور با رویکرد ورزش بانوان مطابقت دارد که نشان داد در بین پنج شبکه تلویزیونی سراسری و شبکه استانی تهران سهم بانوان در مدت زمان پژوهش تنها 3/3 درصد بوده است و در مقابل 3/84 درصد از برنامههای ورزشی تلویزیون به نمایش برنامههای ورزشی آقایان اختصاص داده شده و 4/12 درصد آنها بدون جهتدهی جنسی بوده است.