چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه نگرش دانشجویان کارشناسی نسبت به کتاب الکترونیکی در درس «مقدمات، روشها و فنون تدریس» انجام شده است. روش: روش پژوهش شبهتجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی هستند که درس «مقدمات، روشها و فنون تدریس» را در نیمسال دوم سال تحصیلی90-89 انتخاب کردند. نمونه تحقیق شامل یک کلاس درس «مقدمات، روشها و فنون تدریس» بود که بهصورت هدفمند انتخاب گردید. تعداد دانشجویان این کلاس 32 نفر بودند که به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و گواه تقسیم شدند. ابتدا از هر دو گروه، پیشآزمون نگرش در شراط یکسان به عمل آمد. سپس گروه آزمایش در معرض متغیر مستقلی به نام کتاب الکترونیک قرار گرفت و طی3 جلسه با نرمافزار کتاب الکترونیک محققساخته آموزش دیدند و گروه گواه با کتاب چاپی آموزش دیدند. به منظور بررسی تغییرات حاصله، در پایان 3 جلسه، پسآزمون نگرش از هر دو گروه گرفته شد. برای تحلیل دادهها از آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده گردید. یافتهها: یافته ها نشان داد که نگرش دانشجویان گروه آزمون در مقایسه با گروه گواه به طور معناداری تغییر یافته و مثبت شده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش، برتری نگرش دانشجویانی را نشان داد که از طریق کتاب الکترونیکی آموزش دیده بودند. اصالت/ارزش: پژوهش حاضر نشان میدهد که کتاب الکترونیک میتواند خیلی زود برای متعلمان جا بیفتد و مقاومت اولیه آنها نسبت به آن به راحتی از بین برود. لذا بر اساس نتایج به دست آمده میتوان استفاده از کتاب الکترونیکی را به عنوان ابزاری مفید در آموزش پیشنهاد کرد.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش ابتـدا کتـاب الکترونیکی بر اساس الگوی تلفیقی که از استانداردهای گونـاگونی چـون پـروژة ابـونی ١(٢٠٠٣) و اســتانداردهای مربــوط بــه طراحــی و تولیــد کتــاب درســی دانشــگاهی (زارعــی زوارکــی و عوض زاده ، ١٣٨٥)و دیگر استانداردها بهره گرفته بود، طراحی شدو سـپس بـه بررسـی تـأثیرآن بر روی نگرش دانشجویان در درس «مقدمات ، روش هاو فنون تدریس »در دانشـکدة روانشناسـی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی پرداخته شد.
در ایـن راسـتا میتوان به پژوهش های زیر اشاره نمود: طی پژوهشی دردانشگاه اصفهان نشان داده شدکه کتاب های درسـی الکترونیکـی کـه روی سایت قرار داده شده اند استانداردهای لازم راندارد وتنها نسخۀ اسکن شدة کتاب چاپی هسـتند و مصاحبه ای که بایکی ازمسئولان آموزش مجازی دانشگاه اصفهان انجام شدحاکی ازعدم رغبت دانشجویان به خواندن این گونه کتاب هابود (زمانی وجمالی زواره ، ١٣٨٥).
بیشتر پژوهش ها بـه صـورت توصیفی انجام شده و به جز پژوهش های جعفری لاهیجـانی (١٣٩٠)کـه بـه بررسـی تـأثیر کتـاب الکترونیکی بر میزان یادگیریو یـادداری دانشـجویان در درس زبـان انگلیسـی پرداختـه اسـت ،و گرگوری (٢٠٠٨)که نگرش دانشجویان دربارة کتاب الکترونیکـی را بررسـی کـرده اسـت ، بقیـۀ پژوهش ها به کلیاتی نظیر تعاریف ، انـواع ، کاربردپـذیری، ویژگـی هـا، محـدودیت هـاو نظـایرآن پرداخته اند.
فرضیه های این تحقیق عبارت بودنداز: ١-بین نگـرش دانشـجویانی کـه بـا کتـاب الکترونیکـی طراحـی شـده آمـوزش دیـده انـدو دانشجویانی که با کتاب چاپی آموزش دیده اند تفاوت وجود دارد.