چکیده:
عصر جدید اقتصاد جهانی با سرعتی بالا سبب شده تا راهبردهای عملیاتی شرکت تغییر کند. در این عصر، قیمت رقابتی و کیفیت بالا ضروری، اما عامل تعیین کننده موفقیت تجاری نسیتند، بلکه سرعت رسیدن به بازار و پاسخ سریع و منعطف به مشتری به عنوان یک اصل اساسی مورد توجه قرار گرفته است. به همین دلیل اهمیت سرعت و چابکی افزایش یافته و جانشین اولویت های رقابتی سابق شده است؛ بر همین اساس نیز هدف این مقاله ارزیابی تولید چابک در گروه های مختلف صنایع کوچک و متوسط استان آذربایجان شرقی بر اساس قابلیت های چابکی می باشد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه شرکتهای صنایع کوچک و متوسط استان آذربایجان شرقی تشکیل می دهد. نمونه آماری با استفاده از رابطه تعیین حجم نمونه در جامعه های محدود، 610 شرکت تعیین شده است. به منظور جمع آوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته به کار رفته است که بعد از آزمون روایی و پایایی در بین جامعه آماری توزیع شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در این تحقیق روش TOPSIS فازی به کار رفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که اکثر گروه های صنایع کوچک و متوسط بر اساس قابلیت های چابکی فاصله قابل توجهی با تولید چابک دارند.
The new era of high-speed global economy has caused companies to change operational strategies. In this era، competitive prices and high quality are essential، but not the determinant factors of commercial success; rather، the speed and flexibility to respond quickly to market and customer is regarded as a fundamental principle. Thus، the importance of speed and agility has increased and replaced previous competitive priorities; therefore، this paper evaluates agile manufacturing in small and medium industries of East Azarbaijan Province based on agility capabilities. The population of the study consists of all small and medium-sized firms of East Azarbaijan province. The sample was set 610 companies using the equation of determining the sample size of limited socities. In order to collect data in this study، a researcher made questionnaire was used، which was distributed among the subjects after testing its validity and reliability. In order to analyze the data in the study، fuzzy TOPSIS method was used. The results showed that most groups of small and medium industries based on the agile manufacturing capabilities have a considerable distance from agile manufacturing.
خلاصه ماشینی:
"به اعتقاد شریفی و ژانگ(1999)، قابلیتهایی که سازمانهای چابک بایستی داشته باشد تا توانایی واکنش مناسب و پاسخ گویی به تغییرات محیطی پیرامون کسب و کار خود را داشته باشند؛ در چهار طبقه اصلی به صورت زیر قرار میگیرند: 1- -Zain et a -Zhang, & Sharifi -Arteta & Giachetti پاسخگویی که به توانایی تشخیص تغییرات، واکنش سریع و بهرهجویی از آنها اشاره دارد و شامل موارد زیر است: حسگری، ادراک و پیشبینی تغییرات واکنش سریع به تغییرات به محض اثرگذاری آن ها بر سیستم بهرهگیری و بهبود از طریق تغییرات 2- شایستگی، مجموعهای از تواناییهاست که بهرهوری، کارایی و اثربخشی فعالیتها را در جهت اهداف و مقاصد سازمان فراهم میآورد و شامل موارد زیر است: چشمانداز راهبردی فناوری(نرمافزار و سختافزار) مناسب و یا توانایی فناورانه کافی کیفیت محصولات و خدمات اثربخشی از نظر هزینه ضریب بالای معرفی محصولات جدید مدیریت تغییر داشتن کارکنان با دانش، شایسته و توانمند کارایی و اثربخشی عملیات(ناب بودن) همکاری درونی و بیرونی یکپارچگی و انسجام 3- انعطافپذیری که عبارت است از توانایی پردازش محصولات متفاوت و نیل به اهداف مختلف با همان امکانات.
جامعه آماری این تحقیق را کلیه گروههای صنایع کوچک و -Yang & Li -Arteta & Giachetti -Vinodh et al -Erande & Verma -Karuppusiam et al -Total Agile Design System متوسط استان آذربایجانشرقی تشکیل میدهند که در مدل فازی به عنوان گزینه یا آلترناتیو، اقدام به رتبهبندی آنها بر اساس قابلیتهای چابکی مینماییم (جدول(1)).
-Olson -Cheng et al -Jee & Kang -Liao -Abo-Sinna & Amer -Jahanshahloo et al -Gumus -Shih -Chen -Wang & Elhag جدول(2): متغیرهای کلامی و اعداد فازی معادل جهت تعیین وزن شاخصها عدد فازی متغیر کلامی (3/0 1/0 0/0) خیلی کم (5/0 3/0 1/0) کم (7/0 5/0 3/0) متوسط (9/0 7/0 5/0) زیاد (0/1 9/0 7/0) بسیار زیاد Source: Wang & Chang, 1995; 2007 گام دوم: تشکیل ماتریس تصمیمگیری فازی؛ در ماتریس تصمیمگیری فازی گزینه بوسیله شاخص مورد ارزیابی قرار میگیرد."