چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطة ویژگیهای جمعیت شناختی (وضعیت اقتصادی والدین، سطح تحصیلات والدین، سن والدین و شاغل بودن مادر) با اختلالات روانی کودکان انجام شده است. جامعة مورد بررسی در این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر14–12 ساله راهنمایی بود که در سال تحصیلی88–87 در مدارس نواحی پنجگانه شهر تبریز به تحصیل اشتغال داشتند. حجم نمونه مورد مطالعه شامل 380 نفر از دانش آموزان و والدین آنها می باشد و اطلاعات به وسیله علایم مرضی کودکان CSI-4 و پرسشنامة جمعیت شناختی محقق ساخته جمع آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که سن پدر با بیش فعالی و اختلالات روان پریشی کودکان رابطة مثبت معنیدار دارد. شغل مادر با بیش فعالی، لجبازی و نافرمانی، اختلال روان پریشی و فراگیری رشدی رابطة مثبت معنیدار دارد. به عبارت دیگر در مادرانی که شغل آنها خانهداری است این اختلالات کمتر از مادرانی است که شاغل می باشند.
خلاصه ماشینی:
"جدول8: ماتریس ضرایب همبستگی بین اختلالات روانی کودکان و ویژگیهای جمعیت شناختی والدین سن مادر سواد مادر سن پدر سواد پدر میزان درآمد شغل مادر بیش فعالی ضریب پیرسون 0/032 -0/031 0/113(*) -0/085 -0/007 0/119(*) سطح معنی داری 0/543 0/563 0/037 0/121 0/895 0/022 لجبازی و نافرمانی ضریب پیرسون -0/019 0/048 0/048 -0/045 0/052 0/125(*) سطح معنی داری 0/722 0/375 0/374 0/407 0/324 0/016 اختلال سلوک ضریب پیرسون 0/027 -0/008 0/086 -0/026 -0/019 0/086 سطح معنی داری 0/615 0/879 0/112 0/630 0/722 0/099 اختلال اضطرابی ضریب پیرسون 0/002 -0/076 0/066 -0/074 -0/045 0/060 سطح معنی داری 0/973 0/159 0/225 0/178 0/401 0/249 اختلال اضطرابی و تیک ضریب پیرسون 0/026 -0/102 0/057 -0/096 -0/063 0/054 سطح معنی داری 0/621 0/060 0/289 0/077 0/235 0/297 اختلال روان پریشی ضریب پیرسون 0/057 -0/031 0/108(*) -0/022 0/005 0/139(**) سطح معنی داری 0/288 0/572 0/046 0/685 0/926 0/008 اختلال خلقی ضریب پیرسون 0/027 -0/037 0/094 -0/075 0/006 0/107(*) سطح معنی داری 0/613 0/495 0/082 0/168 0/905 0/040 فراگیری رشدی ضریب پیرسون 0/035 0/034 0/087 -0/028 -0/009 0/121(*) سطح معنی داری 0/506 0/527 0/108 0/609 0/869 0/020 هراس اجتماعی ضریب پیرسون -0/012 0/038 0/076 0/031 -0/004 0/033 سطح معنی داری 0/815 0/488 0/159 0/574 0/936 0/528 اضطراب جدایی ضریب پیرسون -0/018 -0/083 0/006 -0/087 -0/044 0/013 سطح معنی داری 0/741 0/123 0/914 0/111 0/409 0/810 اختلال دفع ضریب پیرسون 0/073 -0/030 0/105 0/023 0/042 0/024 سطح معنی داری 0/171 0/582 0/053 0/672 0/427 0/652 **همبستگی معنی دار در سطح 01/0 *همبستگی معنی دار در سطح 05/0 بحث و نتیجه گیری نتایج مطالعه نشان دهنده این است که ویژگیهای جمعیت شناختی والدین با برخی از اختلالات روانی کودکان رابطه معنی داری دارد و ارزش کمی اعدادی مثل108/0، 107/ و 121/0 با توجه به زیاد بودن ججم مطالعه(380 نفر) قابل توجیه است.
نتایج نشان داد که کودکان مادران شاغل از لحاظ اجتماعی سازگاری بیشتری داشتند به این معنی که در مدرسه با دیگران بهتر کار می کردند و با -Turner, Beidel & Costello -Beidel & Turner -Biederman, Rosenbaum, Bolduc, Faraone & Hirschfield -Merikangas, Dierker & Szatmari."