چکیده:
با معرفی هوش های چندگانه توسط هاوارد گاردنر در سال 1983، مفهوم سنتی هوش به عنوان یک هستی منفرد و ثابت به چالش کشیده شد و در مقابل از آن به عنوان یک سری توانمندی که جایگاه هر یک در مغز مشخص است و به طور بالقوه امکان تغییر و توسعه دارد، نام برده شد. مفهوم هوش از ابتدا به عنوان یکی از موضوعات قابل بحث در امر یادگیری و تدریس در بین خبرگان، استادان و دانشجویان، مطرح بوده است. در این مورد همواره این سوال مطرح است که به راستی چه رابطه ای می تواند بین هوش های موجود در آدمی و یادگیری و به طور خاص یادگیری زبان انگلیسی وجود داشته باشد؟ برای این هدف ابتدا به سنجش سطح زبان عمومی و تخصصی دانشجویان پرداختیم و سپس نوع رابطه و ضریب همبستگی میان این دو و هوش تصویری دانشجویان را محاسبه کردیم. در حالی که با توجه به معیارهای سنجش هوش تصویری، زبان عمومی و زبان تخصصی، بیش از 76 درصد از دانشجویان دانشگاه از هوش تصویری متوسط به بالایی برخوردار بودند و زبان عمومی 45 درصد از آنان دارای سطح مناسبی )متوسط به بالا) بود که البته این درصد در مورد زبان تخصصی به 22 درصد تقلیل می یافت، تنها ضریب همبستگی میان آنان به ترتیب 0.054 و 0.049 بود که رابطه ای بسیار ضعیف محسوب می شود؛ بدین معنا که چندان رابطه ای بین هوش تصویری دانشجویان و سطح زبان عمومی و تخصصی آنان وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطة بين هوش تصويري و ميزان يادگيري زبان عمومي و زبان تخصصي در دانشجويان (مطالعه موردي، دانشگاه افسري امام علي (ع )) رضا قرباني ١، سيدرضا به آفرين ٢، غلامرضا عباسيان 3 چکيده با معرفي هوشهاي چندگانه توسط هاوارد گاردنر در سال ١٩٨٣، مفهوم سنتي هوش به عنوان يک هستي منفرد و ثابت به چالش کشيده شد و در مقابل از آن به عنوان يکسري توانمندي که جايگاه هر يک در مغز مشخص است و به طور بالقوه امکان تغيير و توسعه دارد، نام برده شد.
مفهوم هوش از ابتدا به عنوان يکي از موضوعات قابل بحث در امر يادگيري و تدريس در بين خبرگان، استادان و دانشجويان، مطرح بوده است در اين مورد همواره اين سوال مطرح است که به راستي چه رابطه اي مي تواند بين هوشهاي موجود در آدمي و يادگيري و به طور خاص يادگيري زبان انگليسي وجود داشته باشد؟ براي اين هدف ابتدا به سنجش سطح زبان عمومي و تخصصي دانشجويان پرداختيم و سپس نوع رابطه و ضريب همبستگي ميان اين دو و هوش تصويري دانشجويان را محاسبه کرديم .
مقالة حاضر پس از مرور خلاصه مفاهيم مهم مطرح شده در زمينة هوشهاي چندگانه گاردنر، به بيان نظرات موافقان و مخالفان اين نظريه و تحقيقات صورت گرفته در مورد آن پرداخته و در پايان به بررسي وضعيت و ميزان رابطة بين هوش تصويري و ميزان يادگيري زبان عمومي و واژگان زبان تخصصي در دانشجويان دانشگاه افسري امام علي (ع ) مي پردازد.
The design of a learning environment based on the theory of multiple intelligence and the study its effectiveness on the achievements, attitudes and retention of students.
Teaching strategies based on Multiple Intelligences Theory among Science and mathematics Secondary School Teachers.