چکیده:
علامه طباطبائی از اولین فیلسوفان مسلمان است که ضرورت بحث از معرفتشناسی (به عنوان شاخهای مستقل از مسائل فلسفی) را احساس نمود. از اینرو، شناخت آراء معرفتی بدیع و اثرگذار ایشان حایز اهمیت است. در این پژوهش با مراجعه به آثار علامه طباطبائی به این نتیجه رسیدیم که ایشان صورتهای علمی را متعلق به موجودات مجردی میداند که خود (موجودات مجرد)، مبدا فاعلی موجودات مادی بوده و تمام کمالات آنها را دارا میباشند.
از دیدگاه ایشان، شناخت مساوق علم حضوری است. علامه طباطبائی با تکیه بر شهود قلبی و عقل، علاوه بر حس و مسبوق بودن هر علم حصولی به علم حضوری، توانست اثبات کند که هیچیک از معقولات ثانویه موهوم نیستند تا بتوان دانش مابعدالطبیعه را بنا نهاد، و از مطابقت اندیشه بشری با واقع و امکان دستیابی به حقیقت و ابطال شکاکیت، که زیربنای مباحث عدم نسبیت معرفت دینی است، سخن راند.
Allameh Tabatabaii is one of the first Muslim philosophers who felt the necessity of delving into epistemology as a separate branch in philosophy. Therefore،knowing his innovative and influential epistemological views is of special significance. When we study his works we find that according to him scientific forms belong to incorporeal beings which are the agentive origin of corporeal beings and they possess all their perfect characteristics.
Cognition، from Allameh Tabatabaii's viewpoint، concurs with intuitive knowledge. Relying on heartfelt intuition and reason، he proves that in addition to feelings and occurrence of every intuitive knowledge before acquired knowledge that none of the secondary ineligibles are illusory in order to be able to found metaphysics discuss the conformity of human thought with reality، achieve the truth and refute skepticism as the infrastructure of the discussions about non-relativity of religious knowledge.