چکیده:
در این مقاله با توجه به اهمیت و ضرورت ارتقای کارایی و نوآوری روابطعمومیها سعی شده است تا در یک بررسی توصیفی و اکتشافی با روش پیمایش و استفاده از دیدگاه تمامی مدیران، رؤسای واحدها یا کارشناسان روابطعمومیها شامل 92 سازمان، دربارة محقق کردن آموزههای اسلامی در روابطعمومی سازمانها، روابطعمومی اسلامی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. نتایج نشاندهندة این است که مدیران و کارشناسان با انجام وظایفی مانند: صداقت، درستی و راستی، صحت، حقیقت، اعتدال، امانت، انصاف، حفظ حریم خصوصی از سوی روابطعمومی اسلامی موافق هستند. اگرچه تحصیلات و سابقة فعالیت در روابطعمومی و سن مدیران و کارشناسان روابطعمومی همبستگی مستقیمی با میزان شناخت آنها از این ویژگیها ندارد ولی نتیجۀ بررسی همبستگی بین رشتۀ تحصیلی با میزان شناخت آنها از این ویژگیها و تمایل به اجرای این وظایف، نشان داد مدیران و کارشناسانی که در رشتههای مرتبط تحصیل کرده بودند در مقایسه با رشتههای غیرمرتبط، شناخت بیشتری از ویژگیها و وظایف داشته و تمایل بیشتری به اجرای این وظایف از سوی روابطعمومی اسلامی دارند. بررسیها نشان داد مدیران، رؤسای واحدها یا کارشناسان روابطعمومی، موافق اجرای آموزههای اسلامی از سوی روابطعمومیها هستند.
خلاصه ماشینی:
com"/> چکیده در این مقاله با توجه به اهمیت و ضرورت ارتقای کارایی و نوآوری روابطعمومیها سعی شده است تا در یک بررسی توصیفی و اکتشافی با روش پیمایش و استفاده از دیدگاه تمامی مدیران، رؤسای واحدها یا کارشناسان روابطعمومیها شامل 92 سازمان، دربارة محقق کردن آموزههای اسلامی در روابطعمومی سازمانها، روابطعمومی اسلامی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.
در همین راستا، جامعة آماری مورد نظر در این نوشتار، مدیران روابطعمومی، رؤسای واحدها یا کارشناسان در نظر گرفته شدند که بر اساس آمار بهدست آمده حجم جامعۀ آماری برابر با 92 روابطعمومی سازمانهای دولتی تهران است.
نتایج آزمون t جهت بررسی میزان آشنایی مدیران، رؤسای واحدها یا کارشناسان روابطعمومی با وظایف روابطعمومی اسلامی نشان داد میانگین پاسخ آنان در خصوص ویژگیهای روابطعمومی اسلامی، برابر با 77/1 است.
نتایج نشاندهندة این است که همبستگی مستقیمی بین میزان تحصیلات مدیران، رؤسای واحدها یا کارشناسان روابطعمومی با میزان گرایش آنها نسبت به انجام وظایف روابطعمومی اسلامی، وجود ندارد و این دو از هم مستقلاند؛ 3.
نتایج آزمون نشان داد بین میزان سنوات خدمت مدیران، رؤسای واحدها یا کارشناسان روابطعمومی و میزان گرایش آنها به اجرای این وظایف از سوی روابطعمومیها همبستگی مستقیم وجود ندارد؛ 4.
با توجه به اینکه نوشتار حاضر، نشان داد مدیران، رؤسای واحدها یا کارشناسان روابطعمومی سازمانها با ویژگیهای روابطعمومی اسلامی، بهخوبی آشنایی دارند و نمیتوان در این سازمانها، آشنایی نداشتن مدیران و رؤسا را با آموزههای اسلامی روابطعمومی، دلیلی برای عدم موفقیت برنامههای روابطعمومی دانست، پیشنهاد میشود میزان موفقیت روابطعمومیهای این سازمانها بررسی و در صورت پایین بودن میزان موفقیت آنها، موانع دیگری که باعث عدم دستیابی به این جایگاه شده است بررسی شود.