چکیده:
هدف این تحقیق بررسی تأثیر استفاده از بازی کامپیوتری بر اکتساب و یادداری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال (دقت و الگو) و مقایسه این روش با دو روش الگودهی ماهر و درحال یادگیری است. به این منظور 50 آزمودنی با دامنه 17-15 سال بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. آزمودنیها پس از شرکت در پیشآزمون در 5 گروه تمرین بدنی، بازی کامپیوتری، تمرین بدنی به همراه بازی کامپیوتری، تمرین بدنی به همراه مشاهده الگوی ماهر و تمرین بدنی به همراه مشاهده الگوی درحال یادگیری تقسیم شدند و هر گروه بهطور مجزا 2 هفته و هر هفته 3 جلسه (مجموع 6 جلسه) به تمرین مربوط به گروه خود پرداخت. تمام گروهها، پس از پایان آخرین جلسه تمرین، بلافاصله در آزمون اکتساب شرکت کردند و پس از 24 ساعت آزمون یادداری برگزار شد. تحلیل آماری دادهها در نرمافزار SPSS 17 و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی انجام شد. سطح معنیداری برای تمام روشهای آماری 05/0p≤ در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که هر 5 گروه در پسآزمون در دو نمره دقت و الگوی پرتاب نسبت به پیشآزمون بهطور معنیداری پیشرفت کردند و بیشترین پیشرفت مربوط به گروه بازی کامپیوتری به همراه تمرین بدنی بود. با جمعبندی نتایج بهدستآمده در این تحقیق میتوان گفت استفاده از بازی کامپیوتری شبیهسازیشده موجب بهبود یادگیری مهارتهای حرکتی میشود و این روش اثربخشی بیشتری نسبت به دو روش الگودهی ماهر و درحال یادگیری دارد.
The aim of this experiment was to study the effect of computer game on
acquisition and retention of free throw basketball skills (accuracy and pattern)
and compare this method with two patterning methods (skilled and learning). 50
high school students age range 15-17 years were selected as a research
samples. Subjects after participating in the pretest were divided into 5 equal
groups and each group practice separately for 2 weeks and 3 sessions per
week (total of 6 sessions) their tasks. Acquisition test hold after the last training
session and retention test was performed after 24 hours. Data analyzed using
variance with repeated measurement. The significance level for all statistical
methods was considered p<0/05 and used SPSS 17 for statistical calculations.
The results showed that each group at post-test scores on both the accuracy
and pattern of pre-test and the most advanced computer game plus exercise
group significantly improved. According to the results, this study can state that
the the simulation computer game improves learning of motor skills. This
method is more effective than learning a skilled and patterning method. </Abstract>
خلاصه ماشینی:
با جمع بندی نتایج به دست آمده در این تحقیق می توان گفت استفاده از بازی کامپیوتری شبیه سازیشده موجب بهبود یادگیری مهارتهای حرکتی می شود و این روش اثربخشی بیشتری نسبت به دو روش الگودهی ماهر و درحال یادگیری دارد.
هدف این تحقیق بررسی تأثیر استفاده 1 computer game ٣ از بازی کامپیوتری بر یادگیری (اکتساب و یادداری) مهارت پرتاب آزاد بسکتبال و مقایسه این روش با دو روش الگودهی (ماهر و درحال یادگیری) بوده است .
نتایج این تحقیق در بخش اول نشان داد که استفاده از بازی کامپیوتری موجب یادگیری مؤثرتر میشود و گروههایی که از بازی کامپیوتری استفاده کردند در هر دو مرحله اکتساب و یادداری در دو آزمون دقت و الگوی پرتاب آزاد بسکتبال به طور معنی داری بهتر از پیش آزمون عمل کردند.
نتایج نشان داد که در هر دو آزمون دقت و الگوی پرتاب آزاد بسکتبال هر ٥ گروه نسبت به پیش آزمون پیشرفت کردند، اما گروه بازی کامپیوتری به همراه تمرین بدنی در هر دو مرحله اکتساب و یادداری بهتر از سایر گروه ها عمل کرد.
با جمع بندی نتایج به دست آمده در این تحقیق میتوان گفت استفاده از بازی کامپیوتری شبیه سازی برای بهبود یادگیری مهارت های حرکتی میتواند مفید باشد و اثربخشی بیشتری نسبت به دو روش الگودهی دارد.
A. ), Islamic Azad University, Khorasgan Branch Abstract The aim of this experiment was to study the effect of computer game on acquisition and retention of free throw basketball skills (accuracy and pattern) and compare this method with two patterning methods (skilled and learning).