چکیده:
وابستگی سازمان ها به دانش به گونه ای شده است که نام گذاری این دوره به «عصر دانش » خیلی عجیب به نظر نمی رسد. مدیریت دانـش را مـیتـوان روشـی پیچیـده بـه منظـور مـدیریت دانـایی و دارایی های دانشی به شمار آورد. نیروی انتظـامی، بـه منظـور تـامین نظـم و امنیـت عمـومی، بایـد بهره گیری از دانش کارکنان را در اولویت کاری خود قرار دهد؛ زیرا در عصـر کنـونی تحقـق اهـداف و ماموریت های پلیس بدون اتکا به دانش مسیر نخواهد بـود. از ایـن رو بهـره منـدی پلـیس از دانـش و به کارگیری مناسب آن میتواند نقش مهمی در تحقق اهداف و عملکرد مطلوب ایفا کند. این مقاله ، با هدف سنجش وضعیت مولفه های مدیریت دانش شامل خلق ، نگهـداری، تسـهیم و کـاربرد دانـش در پلیس ، صورت گرفتـه اسـت . ایـن پـژوهش از نـوع پیمایشـی اسـت و در تجزیـه و تحلیـل داده هـا از آزمون های تی (t) تک نمونه ای و آزمون تحلیل فریدمن استفاده شده است . بـدین منظـور، اطلاعـات لازم به وسیله پرسش نامه از نمونه ای متشکل از ١١٠ نفر از فرماندهان و کارشناسان ستادی در کـل کشور جمع آوری شد. نتایج تحقیق نشان دهندة این است که مولفه های خلـق و نگهـداری دانـش در پلیس از حد متوسط بالاتر است .
خلاصه ماشینی:
فلسـفه اساسـی مـدیریت دانش این است که منابع فکری را میتوان از جمله داراییهای مطمئن و پایدار به شمار آورد و سازمان ها با سرمایه گذاری در آن میتوانند در جهـت دسـت یـابی بـه اهـداف خـود گـام بردارند(٢٠٠٩ ,Testa &Massa ).
محققان عوامل بسیاری را پیش نیازهای مـدیریت دانـش در سـازمان معرفـی نموده اند که در خلق ، ذخیره سازی، تسهیم و کاربرد دانش از نقشی اساسی برخوردار هسـتند؛ از جمله آن ها میتوان به این موارد اشاره کرد: ساختار سازمانی، فناوری اطلاعـات ، اعتمـاد و وفاداری سازمانی، روحیه همکاری، فرهنگ مشارکتی، فرهنگ یادگیری جمعـی، ویژگـی هـا و توانمندیهای فردی، برنامه های توانمندسازی کارکنان ، احساس امنیت شغلی، تعهد سـازمانی و منابع مالی (٢٠٠٨ ,Corby &Dieng ).
( به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل شمارة (١) : شکل گیری مثلث احساس امنیت عمومی (قصری، ١٣٨٨) در افق ١٤٠٤ هجری شمسی، تحقیقات نیروی انتظامی مجموعه ای علمی- تحقیقاتی است که علوم و فنون پلیسی بومی شده را به سطحی از تولید رسـانده کـه ، ضـمن اسـتقرار نظـم و امنیت جامعه اسلامی ایران در بستر علم و عقلانیت ، الگـوی علمـی مناسـبی بـرای پلـیس و کشورهای اسلامی و منطقه ای خواهد بود؛ این امر با شناخت صحیح از نیازمندی های دانشـی، تجهیزاتی، فناوری و توانمندی در به کارگیری فنون و ابزار پژوهشـی صـنعتی و غیـر صـنعتی صورت خواهد گرفت .
نتـایج آماری تحقیق نشان دهندة این است که ، با توجه به پرسش نامه های جمع آوری شده و تحلیـل داده های تحقیق ، دو مؤلفه ایجاد و نگهداری دانش از حد متوسط بالاتر اسـت .