چکیده:
قوم نگاری یکی از روش های کیفی تحقیق در علوم انسانی است . در این روش محقق بـا درگیـری فعال در میدان تحقیق به دنبال مشارکت در توسعه معرفت علمی در گروه ها یا فرهنگ هاست . در این رویکرد، افراد، با استفاده از ابزارهایی متنوع ، به منظور دریافت معـانی اجتمـاعی در شـرایط طبیعـی بررسی میشوند. مشاهدة گروه پژوهش در شرایط طبیعی و سرانجام تحلیل و ارزیـابی یافتـه هـا در زمینه و بستر پژوهش باعث دیدی جامع در تحقیق قوم نگاری با اعتبار نسبتا بـالایی شـده اسـت . در این مقاله سعی شده است ابعاد گوناگون پژوهش قوم نگاری بررسی شود. به همین منظور، پارادایم و روش شناسی غالب در این روش و مراحل تحقیق با رویکرد قوم نگاری معرفـی شـده اسـت . در نهایـت رویکردی نو با عنوان «قوم نگاری انتقادی» مطرح شده است .
خلاصه ماشینی:
«راهبردکیفـی پـژوهش قـوم گنـاری: مفهـوم ، پـارادایم ، ویژگـیهـا و مباحـث تکمیلـی،»، توسـعه سـازمانی پلـیس ، شـمارة ٤١، صص ٨٧-٦١ / تاریخ دریافت مقاله : ٩١/٢/١٧ تاریخ پذیرش مقاله : ٩١/٤/٨ علیرضا پویا ، زینب ملکی / چکیده : قوم نگاری یکی از روش های کیفی تحقیق در علوم انسانی است .
بدین صورت محقق قوم نگار بـا اسـتفاده از رویکـرد تفسـیری وارد زنـدگی گروه پژوهش میشود و، با استفاده از رویکردهای آن ، با جمع آوری اطلاعات دربارة گـروه و مطلعان آن ، کار خود را به سرانجام میرساند.
1. Critical Ethnography / به طور کلی، دربارة اینکه کدام تبیین درست است ، اثبات گرایان از طریق بـه قیـاس درآوردن فرضیه ها و آزمودن آن ها از طریق مشاهده های تکرارپذیر اقدام به سـنجش درسـتی و یـا غلطـی آن ها میکنند.
مرحله پیوستن به گروه مورد بررسی و جمع آوری اطلاعات این مرحله یکی از کلیدیترین مراحل در فرایند قوم نگاری است و انتخاب روش درست در این مرحله میتواند موفقیت کلی تحقیق را به همراه آورد.
معمولا تحقیق قوم نگاری به ایـن عمـل شـهرت دارد کـه در طـی تحقیـق از روش هـای متعددی برای جمع آوری داده ها استفاده میکند.
1. Observation / مشاهدة مشارکتی١ و غیر مشارکتی٢: پژوهش قوم نگاری متکی بر کار میدانی اسـت و پژوهشگر بیشتر اوقـات خـود را در میـدان مـیگذرانـد و روش اصـلی آن مشـاهدة مشارکتی است .
Grornded Theory, Ethnography and Comparative Analysis of three Qualitative Strategies for Marketing Research.
Scholarship and Practice: The Contribution of Ethnographic Research Methods to Bridging the Gap. Information Technologhy & People, 8(3), 13-27.