چکیده:
تعالی سازمانی از استانداردهای قوی و برتر مدیریت در صحنه جهانی به شمار می رود. تعهد سازمانی نیز یکی از ویژگیهای تعالی سـازمانی اسـت . افـزایش تعهـد کارکنـان در برابـر وظایفشـان ، مسـتقیما بـر رضـایت مراجعان از عرضه خدمات تاثیر میگذارد و در نتیجه موجب رشد، توسـعه و تعـالی سـازمان مـیگـردد. در ایـن تحقیق سعی شده است تعالی و تعهد سازمانی از نظر دیدگاه های مختلف بررسی شود. این تحقیق به منظـور بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و تعالی سازمانی در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و نیـز تشـخیص مرتبط ترین بعد تعهد سازمانی با تعالی در این سازمان صورت گرفته است . روش ایـن تحقیـق از نـوع میـدانی و قلمرو مکانی آن همه کلانتریهای شهر مشهد مقدس ــکه در اجرای طرح مکنا فعال بوده اندــ است . در تحلیل داده ها از روش های آماری تجزیه و تحلیل همبستگی پیرسون ، رگرسیون خطی و چندگانه و آزمـون فریـدمن و آمارهای توصیفی چون جداول فراوانی استفاده شده است . نتایج تحقیق نشان میدهد که بین تعهـد عـاطفی و تعالی سازمانی ارتباطی مستقیم و معنیدار وجود دارد، در حالی که بین تعهد مستمر و تعهد هنجاری با تعالی سازمانی ارتباطی مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
"برخی از ویژگیهایی که در نظام مدیریت و تعالی سازمانی نیروی انتظامی باید به آن توجه شود عبارت است از (بشیری و خدایی، ١٣٩٢): توجـه بـه سـاختار پیچیدة نیروی انتظامی؛ توجه به محرمانه بودن دستاوردها در ناجا (امنیتـی)؛ مشـارکت دهـی عناصر و پلیس های تخصصی در تدوین الزامات اجرایی؛ ساختار ممیزی منسجم در لایه هـای متفاوت ؛ ایجاد نظام کامل و غیر وابسته به نهادهای خارج از ناجا؛ توجـه بـه رضـایت تمـام ذی نفعان به جای تمرکز بر مراجعان ؛ توجه به جنبه های محیطی، رفتاری، فرایندی و نوآوری ؛ استفاده از توان اجرای بدنۀ نیروی انتظامی؛ استفاده از سازوکار خوداظهاری در کنـار ارزیـابی لایه های مختلف ؛ توجه به تعالی سازمانی ناجا در کنار بهبود کیفیت ؛ وجود انسجام هـدایت و تصمیم گیری در واحد متقاضی اسـتقرار مکنـا؛ امکـان ارتقـای سـطوح حـداقل اسـتاندارد بـا بهبودهای سالانه ؛ امکان بازنگری سالیانه در فرایندهای استاندارد شده و سایر موارد تـدوینی؛ توجه به راهبردهای ناجا در استقرار مدیریت کیفیت و تعالی سـازمانی؛ و توجـه بـه ترتیـب استقرار متقاضیان مکنا بر اساس عواملی چون میزان مراجعان ، گستردگی در کشور و اهمیـت خدمت .
این مزایا در دو دسته برای سازمان ناجـا و کارکنـان ناجـا بـه صورت زیر است (بشیری و خدایی، ١٣٩٢): برای سازمان : استاندارد نمودن فرایندها و فعالیت هـای اجرایـی و سـرانجام عرضـۀ خدمات و انجام دادن وظایف ؛ افزایش سطح اعتماد مردم بـه ناجـا؛ شـفاف نمـودن مراحل و فرایندهای عملیاتی از نگاه مردم و مسـئولان ناجـا؛ بهبـود مسـتمر کیفیـت خدمات و انجام دادن وظایف در نیروی انتظامی از طریق حلقه هـای کیفیـت ؛ درک و تأمین نیازمندیهای مردم ؛ ایجاد رقابت بین رده های مختلف عملیاتی و اجرایی ناجـا؛ نظارت نظام مند بر فرایندهای مدیریت کیفیت ناجا؛ امکان هـدف گـذاری و سـنجش میزان دست یابی به اهداف در سطوح مختلف ناجا؛ زمینه سازی ایجاد تحول سـازمانی در نیروی انتظامی؛ افزایش یادگیری سازمانی؛ و ارتقای سالانۀ استانداردها در عرضـۀ خدمات و انجام دادن وظایف ."