چکیده:
هدف: تحلیل و مقایسه دیدگاه کاربران و کتابداران کتابخانه ملی درباره کیفیت خدمات اطلاعاتی در این کتابخانه. روش/ رویکرد پژوهش: این پژوهش از نظر هدف و نوع، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها پیمایشی است. یافته ها: از منظر کارکنان، کارکنان و کیفیت منابع کتابخانه توانسته است حداقل انتظارات مراجعان را برآورده سازد. کیفیت فضای کتابخانه در سطح واقعی (موجود) از حداقل انتظار کاربران بالاتر است. از منظر مراجعان، کارکنان کتابخانه نتوانسته اند به جز در موارد معدود، حداقل انتظارات آنان را برآورند، و کیفیت منابع کتابخانه در وضعیت فعلی از حداقل انتظار مراجعان پایین تر است. کتابخانه ملی از لحاظ بعدهای مکان و فضا بهتر از دو بعد تاثیرگذاری خدمات و کنترل اطلاعات است. نتیجه گیری: بین نگرش دو گروه مورد بررسی در مورد کیفیت در سطح حداقلی و حداکثر، تفاوت معناداری وجود دارد. از منظر مراجعان، کتابخانه نتوانسته است حتی حداقل انتظارات آنان را برآورده سازد و تا رسیدن به وضع مطلوب یا مورد انتظار آنان فاصله زیادی دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نجفقلی نژاد (۱۳۸۶) نشان داد که کتابخانه دانشگاه تر ه تربیت مدرس در برآوردن گروههای مختلف کاریری بر اساس نوع استفاده کننده اعم از استاد و دانشجو ارائه شده تفاوت معنیدار وجود دارد با باغیبی و فتاحی (۱۳۸۷) پژوهشی را با هدف مقایسه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و کتابداران دانشگاه فردوسی درباره کیفیت خدمات کتابخانه های این دانشگاه و با استفاده از ابزار لایب کو آل انجام داده اند.
در پژوهش حاضر کیفیت خدمات ارائه شده توسط کتابخانه ملی از منظر کاربران و کتابداران با استفاده از ابزار استاندارد لایب کوال ارزیابی شده و شکاف حاصل از دو دیدگاه مورد بررسی قرار گرفته است.
ابعاد گروهها تعداد )به تصویرصفحه مراجعه شود) کیفیت خدمات در بخشهای مختلف در میان کاربران و کتابداران جدول ۷ نتایج آزمون فرضیه به تفکیک ابعاد و متغیر اصلی را نشان میدهد: • کیفیت خدمات با استناد به نتیجه آزمون ((۳/۲۰) و مقدار معناداری ۰/۰۱ باید گفت که تفاوت معناداری بین دیدگاه کاربران و کتابداران در خصوص کیفیت خدمات موجود بخشهای مختلف کتابخانه وجود دارد از سویی مقایسه ارقام میانگین این دو گروه نیز حاکی از آن است که کتابداران با میانگین (۱۳۱/۸۳ با کاربران با میانگین (۱۰۷/۱۵ در خصوص کیفیت خدمات موجود بخشهای مختلف کتابخانه تفاوت معناداری با یکدیگر دارند؛ به طوری که کتابداران کیفیت خدمات ارائه شده را بالاتر از کاربران ارزیابی کرده اند از همین روی فرض HI تحقیق که بر تفاوت کیفیت خدمات در بخشهای مختلف کتابخانه از منظر کاربران و کتابداران دلالت دارد تأیید و در مقابل فرض HO تحقیق مبنی بر عدم تفاوت کیفیت خدمات در بخشهای مختلف از نظر کاربران و کتابداران رد میشود.