چکیده:
تحولاتی که در ساخت اقتصادی و بازار کار رخ داد، ماهیت اوقات فراغت را دگرگون کرد. رشد صنعتی شدن بر پایه نظام سرمایه داری نگرش به اوقات فراغت را از آنچه در دوره کهن و جامعه ما قبل سرمایه داری با آن مواجه بوده تغییر داد، اوقات فراغت بستر مطلوبی برای رشد و اعتلای شخصیت و یا زمینه مناسبی برای بروز رفتارهای پرخطر و انحرافات اخلاقی و بزهکاری ها است، الگوهای فراغتی نامناسب به خصوص در قشر جوان می تواند آنها را از چارچوبهای پذیرفته شده در جامعه دور ساخته و آسیب هایی را در این گروه اجتماعی موجب گردد. مهمترین سوالات در مقاله حاضر عبارتند از: دانشجویان مورد مطالعه، در اوقات فراغت خود بیشتر به چه نوع فعالیت هایی می پردازند؟ و آیا نحوه گذران اوقات فراغت دانشجویان در وضعیت های مختلف اقتصادی تفاوت معناداری دارد؟ مقاله حاضر از نوع توصیفی- مقایسه ای و روش تحقیق، پیمایشی است. جامعه آماری مورد بررسی، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است. پرسشنامه پس از بررسی روایی به شیوه توافق داوران و پایایی با روش بازآزمایی از طریق آزمون ویلکاکسون در دو اندازه گیری که تفاوت معناداری دیده نشده است، در بین 440 دانشجو اجرا شده است. انتخاب نمونه با تلفیق نمونه گیری، طبقه بندی نامتناسب و تصادفی ساده صورت گرفته است . جهت بررسی نحوه گذران اوقات فراغت با پایگاه اقتصادی مختلف، از آزمون ناپارامتریک Hکراسکال والیس استفاده شده است. نتایج حاکی از آنست که میانگین فعالیت های گوش دادن به رادیو، مطالعه روزنامه، استفاده از اینترنت، صحبت با اعضای خانواده، رفتن به اماکن ورزشی، اماکن مذهبی و موزه، بر حسب پایگاه اقتصادی دانشجویان، تفاوت معناداری ندارند، اما سایر فعالیت های فراغتی با طبقه اقتصادی افراد مورد مطالعه رابطه معناداری داشته اند.
خلاصه ماشینی:
با مقدمات ذکر شده باید اذعان کرد که پایگاه اقتصادی و نحوه گذران اوقات فراغت در بین دانشجویان از مسایل مورد توجه این مطالعه می باشد که از مهمترین سوالات در مقاله حاضرعبارتند از: نحوه گذران اوقات فراغت در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال چگونه است ؟ به عبارت دیگر این دانشجویان اوقات فراغت خود را بیشتر به چه نوع فعالیتهایی می پردازند؟ آیا نحوه گذران اوقات فراغت دانشجویان مورد مطالعه با وضعیت اقتصادی آنها رابطه دارد؟ پیشینه و ادبیات نظری تحقیق بطور طبیعی هر پژوهشی در تداوم پژوهشهای پیشین به انجام می رسد و ارتقا دانش نیز به همین تداوم وابسته است .
دســته دوم فعالیت هایی هســتند که دانشجویان در مدت زمان تعیین شده اوقات فراغت خود را بیشتر به این شیوه می گذرانند که عبارتند از: استراحت کردن ، انجام فعالیت درسی ، مطالعه کتاب ، تماشای تلویزیون ، استفاده از اینترنت ، گوش دادن به موسیقی ، صحبت کردن با دوستان به صورت تلفنی یا حضوری و صحبت کردن با اعضای خانواده .
نتایج حاکی از آنست که فعالیتهای : گوش دادن به رادیو، مطالعه روزنامه ، استفاده از اینترنت ، صحبت با اعضای خانواده ، رفتن به اماکن ورزشی ، رفتن به موزه ، رفتن به اماکن مذهبی ؛ بین دانشجویان بر حسب پایگاه اقتصادی دانشجویان تفاوتی ندارد، به عبارت دیگر نحوه گذران اوقات فراغت دانشــجویان در موارد ذکر شــده برحســب گروه های اقتصادی مختلف تفاوت معناداری ندارد.
در بررســی فرضیه اصلی تحقیق که عبارت بوده اســت از ”به نظر می رسد نحوه گذران اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با پایگاه اقتصادی آنها، رابطه معناداری دارد“ از آزمون H کراسکال والیس استفاده شده است .