چکیده:
با هدف بررسی نقش فرهنگ در ساختار زبان نوشتاری و موفقیت تحصیلی دانش آموزان چهارم ابتدایی شهر اهواز با کمک پرسشنامه ی تشخیصی طبقه اجتماعی، فیلم باز باران و معدل دانش آموزان؛ و مشارکت 120 دانش آموز پسر و دختر از دو منطقه برخوردار و محروم، آشکار شد که دانش آموزان طبقات اجتماعی بالا از مقولات دستوری (واژه، اسم، فعل، قید، ضمیر و صفت) در نوشتارهای خود بیشتر استفاده می کنند. لذا می توان گفت دانش آموزان طبقه ی اجتماعی بالا از گونه ی زبانی گسترده و دانش آموزان طبقه ی اجتماعی پایین از گونه ی زبانی محدود بهره می گیرند. دانش آموزان دختر در مقایسه با پسرها از فعل و صفت بیشتر بهره می گیرند، اما بین جنسیت و تعداد کاربرد واژه، اسم، ضمیر و قید هیچ گونه رابطه معناداری به دست نیامد. دانش آموزان دارای گونه ی زبانی گسترده از موفقیت تحصیلی بیشتری برخوردارند.
for conducting a study about the role of culture in the structure of written language of students’ achievement in primary schools of Ahvaz، using a diagnostic questionnaire for social class and a film and the total score of academic achievement، with participate of 120 students (boys- girls) from two rich and poor districts، it was found that students of high social class used more grammatical words، nouns، verbs and adjectives than other students of low social class. Therefore it could be said that students of high social class apply elaborated linguistic codes and students of low social class apply restricted linguistic codes. Girls use more verbs and adjectives than boys، but there was no relation between gender and frequency of the number of application of nouns، pronouns and adverbs. Students with elaborated linguistic code have high academic achievement than students with restricted linguistic codes.