چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده، هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر شیراز بود. بدین منظور160 دانش آموز دختر و پسر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه الگوهای ارتباطی خانواده، پرسشنامه هوش هیجانی و پرسشنامه خلاقیت هیجانی استفاده شد. نتایج تحلیل های آماری نشان داد رابطه معناداری بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده، هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی وجود دارد. چنانچه بین بعد گفت و شنود و هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی رابطه مثبت و معنا دار و بین بعد همنوایی و هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی رابطه منفی و معنا دار وجود دارد. همچنین نتیجه تحلیل رگرسیون نشان داد بعد گفت و شنود پیش بینی کننده مثبت و معنادار متغیرهای هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی است. همچنین تفاوت های جنسیتی حاکی از آن بود که میان دختران و پسران در متغیر های الگوهای ارتباطی خانواده، هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی تفاوت معنا داری وجود ندارد
خلاصه ماشینی:
در جدول ۱میـانگین و انحـراف استاندارد متغیرهای ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده (گفت و شنود و همنوایی )، هوش هیجـانی (مهارت های اجتماعی ، کنترل عواطف ، درک عواطف خود و دیگران ، خـوش بینـی ) و خلاقیـت هیجانی (آمادگی عاطفی ، بداعت ، اثربخشی /اصالت ) آمده است .
جدول ۱:یافته های توصیفی متغیرهای الگوهای ارتباطی خانواده ، هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس یافته های جـدول ۱ دربـارة الگوهـای ارتبـاطی خـانواده مـشاهده مـی شـود کـه جهت گیری گفت و شنود، میانگین بالاتری (۵۱/۶۱)، نـسبت بـه جهـت گیـری همنـوایی دارد.
جدول ۲:همبستگی ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده با هوش هیجانی وخلاقیت هیجانی (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ۲ حاکی از آن است که بین جهت گیری گفت و شنود و هوش هیجـانی (=r ، >P) و خلاقیت هیجانی (=r، >P)، رابطة مثبت و معناداری وجود دارد.
از دیگر نتایج پژوهش حاضر آن بود که بین میانگین نمرات دختران و پسران در خلاقیـت هیجانی (همسو با پژوهش جوکار و البرزی ، ۱۳۸۸؛ و ناهمسو بـا پـژوهش آوریـل ، ۱۹۹۹)، در ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده (همسو با یافته هـای حـسین چـاری و دلاورپـور و همکـاران ، ۱۳۸۵؛ شرفی ، ۱۳۸۸) و ناهمسو با پژوهش جوکـار و همکـاران ، ۲۰۱۱) و در هـوش هیجـانی (همسو با نتایج پژوهش های خانزاده و همکاران ، ۲۰۰۶؛ اولاتویه و همکـاران ، ۲۰۱۰؛ بـشارت ، ۱۳۸۴) تفاوت معناداری وجود ندارد.
Emotional Intelligence as a Mediator of Family Communication Patterns and Reticence.