چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه ویژگی خلاقیت، یکی از ویژگی هایی موثر در توانمندی های کارآفرینانه، در میان دانشجویان دانشگاه های دولتی مازندران انجام شد. برای این منظور 394 نفر دانشجوی کارشناسی پیوسته به روش تصادفی و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. پرسشنامه پژوهش میان دانشجویان مورد مطالعه ابتدا در سال اول تحصیل (خروجی نظام آموزش و پرورش و ورودی نظام آموزش عالی) و سپس در سال آخر تحصیل (خروجی نظام آموزش عالی) توزیع شد. پس از بررسی ویژگی خلاقیت و اجزای اصلی آن و استفاده از آزمونT ، نتایج نشان داد که بین دو گروه مورد پژوهش در ویژگی های سلاست فکری، عمل گرایی و رویاپردازی و در نهایت ویژگی خلاقیت اختلاف معناداری وجود دارد. همچنین میانگین این ویژگی ها در دانشجویان ورودی (69/6954) و خروجی (67/6294) نشان داد که میزان خلاقیت دانشجویان در سال آخر تحصیل به نسبت سال اول تحصیل کم تر بوده است. به این دلیل با توجه به اهمیت کارآفرینی و نقش آن بر رشد و توسعه جوامع و همچنین نقش دانشگاه ها در این خصوص، برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر مناسب برای اصلاح روند موجود ضروری است.
خلاصه ماشینی:
بررسی میزان خلاقیت در دانشجویان ورودی و خروجی دانشگاه های دولتی (مطالعه موردی: استان مازندران) محمد مهدی مردانشاهی،محمد حسن مبارکی،و عزیز اله تاجیک اسماعیلی 1 چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسـة ویژگـی خلاقیـت ، یکـی از ویژگی هایی مـؤثر در توانمنـدی هـای کارآفرینانـه ، در میـان دانشـجویان دانشگاه های دولتـی مازنـدران انجـام شـد.
بـدری نیـز در پژوهشـی در خصوص قابلیت های کارآفرینی دانشجویان دانشگاه اصفهان نتیجه مـی گیـرد کـه قابلیـت هـای کارآفرینی دانشجویان (شامل استقلال طلبی ، کنترل درونی ، انگیزة پیشرفت وخلاقیت ) بـالاتر از میانگین است و بین قابلیت کارآفرینی دانشجویان سال اول و سال آخر تفاوت معناداری وجود دارد (بــدری ، ١٣٨٤).
هرچند از نظر فراوانی ، کاهش جزئی میزان افراد ضعیف و بسیار ضعیف در سال آخـر در ایـن ویژگی مشاهده می شود، ولی مقایسة میانگین هاو نتیجة تجزیـه و تحلیـل نشـان مـی دهـد کـه ویژگی سلاست فکری در دانشجویان در سال آخربه نسـبت سـال اول کـاهش یافتـه و میـان دانشجویان ورودی و خروجی تفـاوت آمـاری وجـود داردو سلاسـت فکـری دانشـجویان در انتهای دورة تحصیل در دانشگاه کاهش یافته است .
در نهایت بر اساس نتایج به دست آمده در مجموع که درصد بسیار بالایی از دانشجویان در دو دورة مورد ارزیابی ، در ویژگی خلاقیت و زیر شاخه های آن ضعیف و بسیار ضعیف هسـتند که این امر با نتایج بدری (١٣٨٤)و همچنین قاسم نژاد (١٣٨٩) همسویی ندارد مبنی بـر اینکـه دانشجویان مورد مطالعه در دانشگاه آزاد تبریز از ویژگی خلاقیـت بـالاتر از میـانگین بهـره منـد بودند.