چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی عوامل موثر در جذب افراد به شرکت های هرمی انجام پذیرفته است. این تحقیق براساس نظریه نشرنوآوری صورت گرفته و لذا از متغیرهای موجود در این نظریه نیز استفاده گردیده است. این متغیرها که متغیرهای مستقل تحقیق می باشند، شامل ۵ ویژگی درک شده از نوآوری (مزیت نسبی، سازگاری، پیچیدگی، قابلیت رویت، آزمونپذیری) و میزان نوآور بودن افراد و همچنین ویژگیهای اجتماعی اقتصادی موجود در این نظریه (سن، جنسیت، تحصیلات، وضعیت اشتغال و درآمد) بوده و متغیر وابسته آن، «جذب افراد به شرکت های هرمی» می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی می باشد و گردآوری داده ها در آن به شیوه پیمایشی شامل تمام کسانی است که ساکن تهران می باشند و (N) صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق براساس فرمول کوکران (n) حداقل یکبار عضو شرکت های هرمی شده اند. به منظور تعیین حجم نمونه نمونه ایی به تعداد ۲۶۹ نفر بدست آمد، روش نمونه گیری به صورت تصادفی است و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه م یباشد که در قالب سوالات مبتنی بر طیف ۵ گزینه ای لیکرت تنظیم شده است. روایی پرسشنامه براساس نظرات کارشناسان و اساتید و متخصصین و پایایی آن با استفاده از پایلوت مورد تایید قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحقیق حاکی از آن است که با ضریب اطمینان ۹۵ درصد از میان متغیرهای تحقیق، متغیرهای مزیت نسبی، سازگاری، نوآور بودن، سن، جنسیت و درآمد بر روی جذب افراد به شرکت های هرمی اثر گذار است. لذا براساس این عوامل مدل نهایی تحقیق طراحی گردید.
This study was undertaken to Identify and investigate the factors that
attract people to the Pyramid Companies. This study was based on
the theory of innovation and therefore it’s also used from variables in
this theory. These variables that are the independent variables, Includes
five perceived characteristics of the innovation (relative advantage,
compatibility, complexity, visibility, accountability test) and the degree
of innovativeness of Individuals and socio-economic characteristics of
this theory are (age, gender, education, employment status, and income)
and the dependent variable is “attracting people to participate pyramid”.
The goal of this research is applied and type of description research and
data collection is taken by survey method. In this study, the statistical
population (N) includes all those who are living in Tehran and at least once
have been member of pyramid companies. To determine the sample size
(n) according to Cockran formula, a sample of 269 patients was reached;
Random sampling is applied and data collection tool is inventory that was
set in the range 5-choice Likert-based questions. Questionnaire is based
on the opinions of experts and scholars and experts and its reliability
that has been validated using the pilot. The results of the study indicate
that with 95% confidence index among the research variables, Variables
of relative advantage, Compatibility, Innovativeness, age, Gender and
income Impact on attracting people to the pyramid companies. So Based
on these factors, the final model of investigation was designed.