چکیده:
نشانهشناسی از مباحث قابل تأمل در عرصه نقد ادبی است. منتقد ادبی، نشانه را در متن، به مثابه عنصری معنیدار در نظر میگیرد که بر مبنای نظامهای نشانهشناختیفرهنگی قابل تأویل است. به طور کلی هدف غایی نشانهشناسی کشف همین تأویلهای متن است. در این رویکرد که میتوان متن را به عنوان نظامی از نشانهها دید که بازشناسی آنها به خصوص در عرصه داستان مدرن، به شناسایی بهتر روایت میانجامد. از پرکاربردترین انواع نشانههای داستان، نماد است. هدف از این مقاله بررسی موجز انواع نمادهای موجود در داستان و همچنین نقد عملی روایت داستان "لکهها" از مجموعه طعم گس خرمالو اثر "زویا پیرزاد" با تکیه بر نمادهای آن است. توجه به این نکته نیز ضروری است که هدف، ارائه الگویی واحد برای همه داستانها نیست؛ چه هر داستانی با توجه به چگونگی در هم بافته شدن نشانههای آن الگویی منحصر به خود دارد. این مقاله به روش کتابخانهای به این نتیجه مهم دست یافت که نویسنده با استفاده آگاهانه از نمادها و نشانهها در داستان خود میتواند نوآوریهای قابل توجهی در روایت داستان ایجاد کند.
خلاصه ماشینی:
"هدف از این مقاله بررسی موجز انواع نمادهای موجود در داستان و همچنین نقد عملی روایت داستان "لکهها" از مجموعه طعم گس خرمالو اثر "زویا پیرزاد" با تکیه بر نمادهای آن است.
الف-4) اهداف تحقیق هدف از این مقاله بررسی موجز انواع نمادهای موجود در داستان و همچنین نقد عملی روایت داستان «لکهها» از مجموعه طعم گس خرمالو اثر "زویا پیرزاد" با تکیه بر نمادهای آن است.
یعنی برای امور و اشیاء دلالت میآفریند» (احمدی، 1370، ج1: 126) آنچه در این میان اهمیت دارد، تأویل و تفسیر خواننده یا منتقد از نشانهها است که به نوعی هدف غایی از نشانهشناسی را نیز میتوان کشف همین مفاهیم و تأویل نشانهها توسط خواننده دانست.
اینجا هر رؤیا به رؤیابین وابسته است و معنایش بنا به حالت روانی رؤیابین تببین و دگرگون میشود» (احمدی 1370: 513) به طور کلی شکل حضور نمادها در داستان را در سه نوع میتوان طبقهبندی کرد: طبقهبندی نمادها در داستاننوع اول:نماد بودن کل یک داستان از عنوان گرفته تا مضمون حاکم بر آن مانند رمان ملکوت از "بهرام صادقی"نوع دوم:نمادین بودن بعضی از شخصیتهای داستان خواه از پیش شناخته شده خواه برساخته ذهن نویسنده مانند داستان «خواهرم و عنکبوت» از "جلال آل احمد"نوع سوم:نمادین بودن صحنهها و اشیاء، فضا، مکان و عناصر طبیعی و نامها در داستان مانند داستان گیله مرد از "بزرگ علوی".
در جدول زیر خلاصهای از موقعیت ایجاد و سرانجام لکه آمده است: بررسی لکههای موجود در داستانلکههاموقعیتعامل ایجاد لکهنخستین توجه به لکه توسطسرانجام لکهلکه اوللکه قهوهای بر روی شلوار سفید علیپذیرفتن علی پیشنهاد لیلا رالیلاعلیدر داستان پیگیری نمیشودلکه دوملکه وان حمامبازدید لیلا و علی از منزل جدیدخانم مستأجر نقاشعلی- لکه با وایتکس پاک نشد."