چکیده:
خلاقیت و نوآوری در مورد آموزش جغرافیا میتواند بسیار فراگیر باشد. در این مقاله سعی شده است به تحلیل و بررسی روشهای نوین و تاثیر آنها در گسترش تفکر خلاق فراگیران جغرافیا بهویژه دانشآموزان دبیرستان پرداخته شود. فراگیران جغرافیا که با دو محیط واقعی و مجازی در یادگیری خود روبهرو هستند، نیاز به خلاقیت بیشتری دارند. بنابراین در این مقاله سعی شده است تحلیل و بررسی مناسبی از چگونگی گسترش تفکر خلاق در آموزش جغرافیا در ایران بیان شود
خلاصه ماشینی:
"کلیدواژهها: آموزش جغرافیا، تفکر خلاق، محیط جغرافیایی مقدمه معلم جغرافیا به یک عامل مهم فکر میکند و آن این است که فراگیران او شهروندان آیندة کشورمان هستند و دریافت علمی آنها از محیط جغرافیایی ایران سبب میشود که با روشهای خلاق به توسعة آن کمک کنند.
توجه به ابعاد مختلف تفکر در مورد محیط باعث نوعی پرهیز از یک جانبهنگری میشود و معلم درک میکند که او تنها مغز متفکر کلاس نیست، بلکه همه فکر میکنند و تعامل میکنند و این تربیت و آموزش شهروندان فعالی است که شناختی عمیق از محیط جغرافیایی خود دارند و معتقد به انعطافپذیری برای درک نظرات گوناگون و تصحیح نظرات خود هستند.
معلم جغرافیا به یک عامل مهم فکر میکند و آن این است که فراگیران او شهروندان آیندة کشورمان هستند و دریافت علمی آنها از محیط جغرافیایی ایران سبب میشود که با روشهای خلاق به توسعة آن کمک کنند اصل آموزش خلاقیت در جغرافیا در یک عامل مهم نهفته و آن این است که فراگیر جغرافیا باید با رجوع به تواناییهای خود پدیدهها و مفاهیم جغرافیایی را درک کند، مفاهیم نوینی در علم جغرافیا بسازد و این به معنای اکتشاف و خلاقیت است محیط، بهترین بستر برای تجربه و دریافت واقعیت و برنامهریزی است.
برای مثال، کارآفرینی در محیط بومی یکی از راههای تمرین برای شناخت بهتر محیط جغرافیایی است یادگیری مهارتهای زندگی نیز، نوعی آیندهنگری را به فراگیر جغرافیا میدهد که در آینده، تفکر مناسب او میتواند معضلات محیطی را بهطور فردی و جمعی حل کند، زیرا تفکر جغرافیایی همیشه با واقعیت سرو کار دارد و محرک بیرونی (یعنی محیط) به او یادآوری میکند که هرگز نمیتوان به محیط پشت کرد و در آن زیست منابع ۱."