چکیده:
آموزة الوهیت حضرت عیسی( و آموزة تثلیث در مسیحیت، موضوعی بسیار مهم هستند. البته این آموزهها، از جهات گوناگون قابل نقد میباشند: از لحاظ عقلی، تاریخی، از دید عهد جدید و نیز از منظر قرآن کریم. نکته مهم در این میان، این است که تثلیث مشهور میان مسیحیان، متشکل از پدر، پسر و روحالقدس است، ولی قرآن در رد الوهیت حضرت عیسی و مادرش حضرت مریم، آیات بسیاری را مطرح کرده است. این امر موجب شده است که برخی از مسیحیان گمان کنند که قرآن، تثلیث مسیحیان را درست درک نکرده و آن را متشکل از پدر، پسر و مادر (حضرت مریم) تلقی کرده است. این مقاله بر آن است تا به این تصور اشتباه برخی مسیحیان پاسخی درخور بدهد، هرچند از سوی برخی نویسندگان مسلمان، پاسخهای خوبی به آن داده شده است، ولی به نظر میرسد این پاسخها، کامل و جامع نیستند. پاسخ صحیح این است که قرآن هم تثلیث روحالقدسی و هم تثلیث مریمی را رد کرده است؛ قرآن کاملا آگاهانه و هوشمندانه عمل کرده و از تاریخ مسیحیت و باور مسیحیان کاملا آگاه بوده است.
The doctrines of Jesus Christ's divinity and the Trinity in Christianity are very important issues. They are subject to rational and historical criticism which can be directed to them by، the New Testament and the Holy Qur’an، as well and in many different aspects. The point which is worth considering here is that the famous type of Trinity among the Christians concern the union of the Father، the Son and the Holy Spirit. In the Holy Qur’an، however، there are many verses which deny the claim of the divinity of Jesus Christ and his mother her holiness Mary .This has led some Christians to assume that the Qur’an has misunderstood the Christians' conception of the Trinity and considered it as consisting of the Father، the Son and the Mother (her holiness Mary) .This paper seeks to clear up this misconception which of some Christians have. Although some Muslim writers have already attempted to correct this misconception، their works do not seem to be thorough and comprehensive. The Qur’an rejects both the Mary Trinity and the Holy Spirit Trinity; it acts wisely and knowingly، and is completely aware of the history of Christianity and the Christians' beliefs.
خلاصه ماشینی:
"نکته مهم در این میان، این است که تثلیث مشهور میان مسیحیان، متشکل از پدر، پسر و روحالقدس است، ولی قرآن در رد الوهیت حضرت عیسی و مادرش حضرت مریم، آیات بسیاری را مطرح کرده است.
نکتة پایانی اینکه، هر دو جایی که نامی از تثلیث میبرد و آن را زیر سؤال میبرد، در آیات بعدی، الوهیت دو شخصیت را انکار میکند این موضوع به این معناست که قرآن تثلیث مریمی و روحالقدسی را در نظر دارد و بهصورت منطقی با رد الوهیت دو شخصیت از تثلیث، تثلیث درهم میشکند؛ زیرا قرآن، الوهیت رأس مثلث یعنی خدای پدر (الله) را قبول دارد.
همین امر، کافی است تا بیان قرآن تثبیت شود؛ زیرا همانگونه که بیان شد، در مورد الوهیت خدای پدر (الله)، که مناقشهای میان مسلمانان و مسیحیان وجود ندارد و از طرفی هیچ اختلافی نیز در مسیحیت در مورد الوهیت حضرت عیسی( نیست، آنچه اختلافی است در اقنوم سوم و رأس سوم مثلث تثلیث است.
آنچه مشهور است و اکثریت آن را قبول دارند، این است که اقنوم سوم، روحالقدس است، ولی اگر اثبات شود که در تاریخ مسیحیت عدهای هرچند در اقلیت، قائل به الوهیت حضرت مریم( بودهاند، فرض تثلیث مریمی اثبات میشود و قرآن کاملا آگاهانه، تثلیث مریمی را نیز رد کرده است.
بنابراین، یا باید قائل به تربیع شویم؛ یعنی در مسیحیت در مقطعی از تاریخ، چهار خدا مطرح بوده است و یا اینکه میتوان دو تثلیث مسیحی در نظر گرفت و آن اینکه خدای پدر و پسر در هر دو تثلیث یکسان باشند، ولی رأس سوم تثلیث در یکی، روحالقدس و در دیگری مریم( باشد."