چکیده:
به اعتقاد برخی نظریه پردازان در دنیای امروز، رسانه جمعی نقش موثری در تحریک و آموزش افرادی که آمادگی ارتکاب جرم را دارند، ایفا می کند. از سوی دیگر، رسانه بی آنکه زمینه ها و بسترهای لازم برای درک برخی مضامین در جامعه فراهم باشد، آنها را ارائه می دهد. با توجه به نقش انکارناپذیر رسانه و تئوری پردازی جدید در حیطه های جرم شناسی و پیشگیری از جرم، پژوهش حاضر برای بررسی نقش رسانه ها در ادراک جرم و پیشگیری از جرم انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، همه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر کرمانشاه بود که به روش خوشه ای چند مرحله ای، 150 نفر از میان آنها انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه ی اطلاعات جمعیت شناختی و پرسش نامه ی ادراک جرم استفاده شد. روش پژوهش، توصیفی بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج نشان داد که میان اندازه استفاده از تلویزیون و ادراک جرم ضریب همبستگی معناداری وجود دارد. همچنین افرادی که از برنامه های ورزشی تلویزیون استفاده می کنند، ادراک بهتری از جرم دارند. در استفاده از اینترنت، افرادی که به منظور کار علمی استفاده می کنند، ادراک بهتری از جرایم دارند و گروهی که برای به دست آوردن اخبار استفاده می کنند، ادراک کمتری از جرم دارند. از پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که اگر استفاده از رسانه با در نظر گرفتن ادراک مخاطب همراه باشد، می تواند نقش مهمی در پیشگیری از جرم داشته باشد
خلاصه ماشینی:
جدول ٣- اطلاعات توصيفي نمونه و متغيرهاي بررسيشده پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود)نتايج تجزيه وتحليل داده ها نشان ميدهـد کـه ٨٣/٩ درصـد از اعضـاي نمونـه ي مورد بررسي، در اوقات فراغت ، تلويزيون را بر ديگر رسانه ها ترجيح ميدهند يعنـي اکثريت آنها از برنامـه هـاي تلويزيـون اسـتفاده مـيکننـد.
اما در رابطه با موضوع پژوهش ، استفاده از شاخص آماري تحليل واريـانس نشـان مـيدهـد کـه در خرده مقياس هاي جرايم مواد مخدر، سرقت و جرايم کلي، بين گروه هـاي اسـتفاده ، تفاوت معناداري وجود دارد اما در جرايم رانندگي تفـاوت معنـاداري مشـاهده نشـد (منظور از گروه در اين قسمت اين است که افرادي که هرکدام از گزينه هـاي مـورد نظر را بيشتر نگاه ميکرده اند در يک گروه طبقه بندي شده اند؛ براي نمونه کساني که برنامه هاي مستند بيشتر نگاه ميکرده انـد در گـروه برنامـه هـاي مسـتند جـايگـذاري شده اند)، نتيجه تحليل واريانس در جدول شماره ٥ آمده است .
٢٨ > جدول ٥- تحليل واريانس مربوط به مقايسه گروه هاي استفاده کننده از برنامه هاي مختلف تلويزيون (به تصویر صفحه رجوع شود)با توجه به جدول بالا و نتايج به دست آمده ميتوان گفت افـرادي کـه گزينـه ي ديگر موارد را انتخاب کرده اند در ادراک مربوط به جرايم مواد مخدر، نمره بيشتري به دست آورده اند ولي افرادي که از برنامه هاي ورزشي بيشتر استفاده ميکنند در اين بخش نمره کمتري به دست آورده اند.
در بخش اينترنت ، نتايج پژوهش نشان ميدهد که دانش آموزان براي هدف هاي گوناگوني از اين رسانه نو استفاده ميکنند، ٢٠/٥ درصد آنها بيشـتر بـه دانلـود فـيلم ، عکس ، آهنگ و...