چکیده:
مقدمه: کلید موفقیت برنامه های مدیریت کیفیت فراگیر در سازمان» تمرکز آن بر مشتری است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه
میزان تمرکز بر مشتری پس از اجرای الگوی بهبود کیفیت در بیمارستانهای تامین اجتماعی استان تهران انجام گرفته است.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تطبیقی است : جامعه آماری شامل صاحبان فرآیند الگوی بهبود کیفیت در چهار
بیمارستان تامین اجتماعی استان تهران می باشد. ابزار گردآوری داده ها, چک لیستی مشتمل بر دو بخش سنجش میزان دانش
مشتری ورضایت مشتری است که اطلاعات آن از طریق انجام کار گروهی و تشکیل جلسه با صاحبان فرآیند الگوی بهبود کیفیت
بدست آمده و مورد تحلیل قرار گرفته است. به منظور امتیازدهی چک لیست. میانگین نمرات مربوط به دانش مشتری و رضایت
مشتری از صفر تا ۱۰۰ امتیان بصورت جد اگانه تعیین گردید:
یافتهها :یافتههایپژوهش نشان می دهد که میانگین امتیازات مربوط به دانش مشتری در بیمارستانهای شهریار ۶۴/۱ البرن۶۰/۸.
میلاد۵۴/۱ و شهدای ۱۵ خرداد ورامین ۴۶/۶ است. میانگین امتیازات مربوط به رضایت مشتری در بیمارستانهای شهریار ۶۷/۷
البرز۶۵. میلاد۵۹/۴ و شهدای ۱۵ خرداد ورامین ۵۰ است. میانگین امتیازات مربوط به تمرکز بر مشتری در بیمارستانهای
شهریار ۶۶/۳ و البرز ۶۳/۳ میلاد ۵۷/۳ و شهدای ۱۵ خرداد ورامین ۴۸/۶ می باشد. میانگین کل امتیازات مربوط به دانش مشتری,»
رضایت مشتری و تمرکز بر مشتری در بیمارستانهای مورد مطالعه به ترتیب ۴۳۴ میباشد.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که کلیه بیمارستانهای مورد مطالعه پیشرفت و بهبود مداوم در زمینه دانش مشتریرا
در طیف گسترده ای از فرآیندهای خود و در بخشهای متعددی از سازمانشان اعمال نموده اند و در زمینه رضایت مشتری,» پیشرفت و
بهبود مداوم رابه معنای واقعی در تمام سازمان خود اجرا کرده اند .از اینرو میتوان اظهار داشت که با اجرای الگوی بهبود کیفیت در
بیمارستانهای تامین اجتماعی تهران تمرکز بر مشتری در طیف گستردهای از فرآیندهای سازمانی آنان مورد نظر قرار گرفته است.