چکیده:
سابقه و هدف: با توجه به اینکه پیشرفت ریاضیات در هر جامعه می تواند زمینه ساز توسعه ی سایر رشته های علمی و صنعتی آن جامعه گردد، در نتیجه تشخیص و شناسایی دانش آموزان مبتلا به اضطراب ریاضی با ابزار مناسب، فرصت مداخله ی بهنگام را فراهم می آورد. پژوهش حاضر با هدف روان سنجی مقیاس اضطراب ریاضی دو بعدی تجدید نظر شده ی بای بر دانش آموزان دختر اجرا شد.
مواد و روش ها: این پژوهش توصیفی- مقطعی درسال 1391 با توجه به ماهیت پژوهش و جدول مورگان بر روی 510 دانش آموز دختر دبیرستانی استان کرمانشاه انجام شد. انتخاب نمونه ها بر اساس نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بود. شرکت کنندگان در پژوهش، «مقیاس اضطراب ریاضی دو بعدی تجدید نظر شده ی بای» و «مقیاس خودکارآمدی عمومی شوآرتزر و جروسلم» را تکمیل نمودند. به منظور بررسی روایی همزمان، رابطه ی نمرات خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی با اضطراب ریاضی، و جهت بررسی روایی سازه از روش تحلیل عامل تاییدی به کمک نرم افزار LISREL 5 استفاده گردید. همچنین، به منظور دستیابی به پایایی مقیاس اضطراب ریاضی روش آلفای کرونباخ و روش تنصیف اسپیرمن- برون بر روی داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-18 اعمال شد.
یافته ها: روایی همزمان بین «مقیاس اضطراب ریاضی دو بعدی تجدید نظر شده ی بای» با پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی، منفی و معنیدار بود (001/0p<). با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی، ساختار دو عاملی «مقیاس اضطراب ریاضی دو بعدی تجدید نظر شده ی بای» تایید شد و مقدار آلفای کرونباخ و دونیمه سازی اسپیرمن– برون به ترتیب برابر با 72/0 و 65/0 بود. علاوه بر این، همبستگی منفی و معنیداری میان اضطراب ریاضی با خودکارآمدی عمومی و پیشرفت تحصیلی به دست آمد.
نتیجه گیری: در مجموع، یافته های این بررسی حاکی از آن بود که مطابق با نسخه اصلی، «مقیاس اضطراب ریاضی دو بعدی تجدید نظر شده ی بای» از دو عامل نگرش مثبت و منفی به ریاضی تشکیل شده است. بنابراین در پژوهش داخلی، علاوه برسنجش اضطراب ریاضی، می توان به منظور اندازه گیری نگرش دانش آموزان به ریاضی از این پرسشنامه استفاده کرد.
Background and Aim: Achievement of mathematics in every society can help the development of other scientific disciplines and industries. Therefore، diagnosis and identification of students with math anxiety by appropriate instruments provides a timely opportunity for intervention. The present study aims to investigate psychometric properties of the bidimensional Mathematics Anxiety Scale-Revised (MAS-R) on girl students
Materials and Methods: In this descriptive cross-sectional study، due to the nature of research، the Morgan table was undertaken on 510 girl students from Kermanshah state in 2013. Samples selection was based on a multistage cluster sampling. Participants completed Bai’s bidimensional mathematics anxiety scale and Schwarzer and Jerusalem’s self-efficacy scale to determine concurrent validity، correlation between self-efficacy and academic achievement scores with mathematics anxiety to assess the construct validity، confirmatory factor analysis method. Moreover، for this purpose LISREL (version-5) software was used. In order to achieve reliability of Mathematics Anxiety Scale، using (SPSS-18) statistical software، Cronbach''s alpha and split-half Spearman-Brown were performed on this data.
Results: Concurrent validity between mathematics anxiety scale with academic achievement and self-efficacy was negative and significant (p<0.001). Using confirmatory factor analysis، the two-factor structure was confirmed and Cronbach''s alpha and split-half Spearman-Brown were respectively 0.72 and 0.65. Furthermore، it was obtained a significant negative correlation between math anxiety and general self-efficacy and academic achievement.
Conclusion: In general، results of this study indicate that according to English edition، Bai’s bi-dimensional mathematics anxiety scale is formed both positive and negative attitudes to mathematics. Thus، in our country research on this scale in addition to assessing mathematics anxiety can be used to measure students’ attitude to mathematics.