چکیده:
سابقه و هدف: با توجه به این که امروزه جراحی های زیبایی یکی از شایعترین اعمال جراحی در سطح جهان می باشند و ایران از نظر نسبت تعداد عمل زیبایی به جمعیت، در رتبه های اول قرار دارد، این تحقیق به منظور بررسی انگیزه های داوطلبین جراحی زیبایی و شناخت منابع کسب اطلاعات آنها، در مرکز آموزشی درمانی پانزده خرداد طی سالهای 85-1384 انجام گرفت.
مواد و روش ها: تحقیق به روش مقطعی انجام گرفت. کلیه بیمارانی که برای انجام اعمال جراحی زیبایی در این مقطع زمانی به بیمارستان 15 خرداد مراجعه کرده بودند، بررسی شدند و اطلاعات مورد نیاز در فرمهای اطلاعاتی مخصوص ثبت گردید. یافته ها و اطلاعات موجود مورد قضاوت آماری قرار گرفت و نتایج به وسیله آماره های توصیفی و تحلیلی ارایه شدند.
یافته ها: در این پژوهش 75 بیمار بررسی شدند. سن آنها 13±33 سال (حداقل 17 و حداکثر 63) بود. راینوپلاستی (%52) و ابدومینوپلاستی (8%) بیشترین و کمترین اعمال جراحی انجام شده بودند. اصلی ترین منبع ایجاد انگیزه، دوستان، خویشاوندان و همکلاسیها بودند (40%) و کم اهمیت ترین منبع، مجلات و ژورنالها بودند (4%). 7/10% از بیماران عضو هدف خود را خوب و بدون مشکل می دانستند، اما هدف آنها از جراحی بهتر شدن ظاهر یا عملکرد آن بود. منابع ایجاد انگیزه با نوع عمل جراحی و سطح تحصیلات وابستگی نداشت اما با شغل بیماران، وضعیت تاهل و نظر بیمار در مورد عضو هدف وابسته بود.
نتیجه گیری: کسانی که اطلاعات خود را در مورد جراحی زیبایی از طریق وسایل ارتباط جمعی کسب می کنند، دید بهتری نسبت به این رشته داشته و اعمال فوق نزد آنان مقبولیت بیشتری دارد. همچنین محرکهای ایجاد انگیزه برای اعمال جراحی زیبایی در این مطالعه با جوامع دیگر متفاوت بود.
Background & Aim: Today، plastic surgeries are among the most popular types of surgeries worldwide، and Iran is placed as one of the tops on the list of plastic surgeries. Considering these facts، this study was designed to evaluate the volunteers' motivations، their attitudes and informational sources performed in Panzdah Khordad Educational Hospital، in Tehran، during 2005-2006.
Materials & Methods: The study was conducted on a cross- sectional basis. All patients undergoing plastic surgeries، and referred to this center during that time، were evaluated and necessary information was recorded. All the findings were evaluated statistically and the results were presented by descriptive and analytical statistics.
Results: 75 patients were studied in this research. The average age of the participants was 33±13 (minimum of 17 and maximum of 63 years old). Rhinoplasty (52%) and abdominoplasty (8%)، were the most and less common surgeries done. The major motivators were friends، relatives and classmates (40%) and the least important ones were magazines and journals (4%). 10.7 percent of the participants described the posture and function of their target organs perfect، but they planned to improve it by the aesthetic surgeries.
Conclusion: No relation was found between the motivations and type of the surgeries and educational stand، but the motivations were dependent on patients' occupation، marital status and attitude towards the target organ